53 61 14. Bleekerslaan 11. Eenige opmerkingen omtrent de leerstof van enkele vakken kunnen verder dienst doen om een beeld van de school te geven. Het aanvankelijk leesonderwijs volgens de methode Jonge- jan wordt in de eerste vier klassen gegeven. In de 5e wordt begonnen met het voortgezet lezen, welk onderwijs tot in de 12e klasse regelmatig voortschrijdt. Het schrijven met potlood, dat in de le klasse begint, wordt in de 4e klasse met de pen voortgezet en gaat regel matig verder tot in de hoogste klasse. Het rekenonderwijs wordt gegeven volgens de methode Rosier en de Vries, Eenvoudig Rekenen, welke methode zich vooral hierdoor kenmerkt, dat de leerstof zoo eenvoudig mogelijk gehouden is. In de 4e klasse vangt het onderwijs in de aardrijkskunde aan met den plattegrond van het schoollokaal. In de vol gende klassen wordt de leerstof behandeld uit „Ons Vader land” en „Buiten ons Vaderland” van Ten Have. Het geschiedenisonderwijs wordt gegeven in tafereelen, terwijl in de 9e klasse een begin gemaakt wordt met het behandelen der geschiedenis in volgorde, waarbij dan getracht is, zulk een keuze uit de leerstof te doen en die stof zóó te verdeelen over de hoogste vier klassen, dat er eenig inzicht in toestanden en gebeurtenissen uit de vaderlandsche ge schiedenis by de leerlingen kan ontstaan. Wat den gang van ’t onderwijs betreft, de lessen in de 4e tot de 9e klas, ze worden door het straatrumoer dikwijls gestoord, waardoor de voortgang van het onderwijs in die klassen verbazend bemoeielijkt wordt. nen bijwerken, als de school ontlast wordt van de meest achterlijke leerlingen en tot heden is het aantal leerlingen, dat aan deze school naar een voor dit doel aangewezen school is overgeplaatst, zóó gering (dit jaar slechts één van de 21), dat de invloed dezer scholen voor de school aan de school aan de Lijnbaan tot heden vrijwel nihil is geweest. VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1260