53
61
14. Bleekerslaan 11.
Eenige opmerkingen omtrent de leerstof van enkele vakken
kunnen verder dienst doen om een beeld van de school
te geven.
Het aanvankelijk leesonderwijs volgens de methode Jonge-
jan wordt in de eerste vier klassen gegeven. In de 5e wordt
begonnen met het voortgezet lezen, welk onderwijs tot in
de 12e klasse regelmatig voortschrijdt.
Het schrijven met potlood, dat in de le klasse begint,
wordt in de 4e klasse met de pen voortgezet en gaat regel
matig verder tot in de hoogste klasse.
Het rekenonderwijs wordt gegeven volgens de methode
Rosier en de Vries, Eenvoudig Rekenen, welke methode zich
vooral hierdoor kenmerkt, dat de leerstof zoo eenvoudig
mogelijk gehouden is.
In de 4e klasse vangt het onderwijs in de aardrijkskunde
aan met den plattegrond van het schoollokaal. In de vol
gende klassen wordt de leerstof behandeld uit „Ons Vader
land” en „Buiten ons Vaderland” van Ten Have.
Het geschiedenisonderwijs wordt gegeven in tafereelen,
terwijl in de 9e klasse een begin gemaakt wordt met het
behandelen der geschiedenis in volgorde, waarbij dan getracht
is, zulk een keuze uit de leerstof te doen en die stof zóó te
verdeelen over de hoogste vier klassen, dat er eenig inzicht
in toestanden en gebeurtenissen uit de vaderlandsche ge
schiedenis by de leerlingen kan ontstaan.
Wat den gang van ’t onderwijs betreft, de lessen in de
4e tot de 9e klas, ze worden door het straatrumoer dikwijls
gestoord, waardoor de voortgang van het onderwijs in die
klassen verbazend bemoeielijkt wordt.
nen bijwerken, als de school ontlast wordt van de meest
achterlijke leerlingen en tot heden is het aantal leerlingen,
dat aan deze school naar een voor dit doel aangewezen
school is overgeplaatst, zóó gering (dit jaar slechts één van
de 21), dat de invloed dezer scholen voor de school aan de
school aan de Lijnbaan tot heden vrijwel nihil is geweest.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.