B
h
O
L
il!
I'
53
65
12. Duinstraat 10.
5
iiii
In de lagere klassen hebben we nog altijd „schrijven
lezen”. Dit heeft voor, dat de kinderen langer actief zijn
dan het geval zon zijn, indien schrijven en lezen afzonderlijk
onderwezen werden. En er behoort, zooals wel bekend zal
zijn, moeite toe om het Scheveningsche kind voortdurend
nuttig werkzaam te houden.
By voortgezet schrijfonderwijs wordt enkel loopend schrift
beoefend (meth. Wals).
Bij rekenen wordt in de hoogere klassen meer en meer
oefening in vaardigheid en nauwgezetheid beoogd. Bij Neder-
landsche taal staan begrijpen en doen (lezen en stellen) op
den voorgrond. Bij het teekenonderwjjs wordt het gebruik
van hulpmiddelen toegestaan, ’t Komt by teekenen toch
vooral op zien, voelen en doen aan. De vraag is in hoofd
zaak, wat er op papier gebracht wordt.
nog maar steeds den last van het groote verzuim der jongens,
die mee ter haringvangst gaan. In het begin van Mei gaan
ze soms al „uit”, terwijl ze half December pas terugkeeren.
Het spreekt vanzelf dat ze, teruggekeerd, niet meer staan
op het peil, waarop ze stonden, toen ze „uit”-gingen. In
welke klasse ze nu ook geplaatst worden, nergens zyn ze
wèl geplaatst; in den regel komen ze in een klasse, waar
ze eigenlijk te oud en te groot voor zijn. Bovendien zijn ze
wel eens wat veel aan de schoollucht ontwend en zyn nu
eigenlyk den onderwyzer, de klasse en zichzelven tot last.
EZ/jarigen gaan soms al varen en blijven dan natuurlyk
leerplichtig tot ze, soms bijna 14 zyn geworden; dat geeft
dan twee a drie zomers varen, dus ook twee d drie zomers
(Mei15 Dec.) ongeoorloofd verzuim.
Kan dit verzuim niet afdoende geweerd worden, dan zou
het m.i. overweging verdienen, de „zeejongens” in een paar
winterklassen samen te brengen, met tydelyk onderwijzend
personeel, en daar het onderwys tot de hoofdvakken te
beperken.
En voor de school èn voor de „zeejongens” lykt me dit
aan te bevelen.
Hi
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
i