53
b. Iste-Klassescholen.
2. Pisherstraat 117.
1. Tullinyhstraat 2.
Bij het onderwijs wordt bijzonder gelet op het verband
tusschen de verschillende leervakken, zoodat bijvoorbeeld
plantkunde, dierkunde en natuurkunde haar stof een groot
deel ontleenen aan de planten, dieren en bedrijven, welke
de aardrijkskunde in hare verschillende landschappen aan
de orde stelt.
Door middel van handenarbeid wordt getracht het leeren
voor de kinderen aantrekkelijker, aanschouwelijker en vrucht
baarder te maken, terwijl hierdoor tevens een zekere vaar
digheid wordt aangekweekt in ’t bewerken van materiaal
en ’t gebruiken van gereedschappen.
Het blijkt steeds meer, hoe noodig en hoe vruchtbaar
een 7e leerjaar is, daar de kinderen op dezen leeftijd en na
de verkregen schoolontwikkeling, bovendien niet belemmerd
door de aanwezigheid van kinderen met zwakker aanleg,
sneller en degelijker vorderingen maken. In ’t bijzonder is
zulk een leerjaar dringend noodig voor de leergrage kinderen
uit de geringere standen, die zoo weinig van huis mede
brengen en dus byna alles van de school moeten hebben.
De leerlingen, die in het 2e en 3e leerjaar te zwak waren
in lezen, taal en rekenen om naar een volgende klasse ver
hoogd te worden, werden in een paar afzonderlijke klasjes
vereenigd en ontvingen daar onderwijs, ingericht naar hunne
speciale behoeften. De resultaten hiervan waren:
1°. dat de overige leerlingen vlugger konden voortwerken
2°. dat deze vakzwakke kinderen met meer ambitie leerden
en degelijker vorderden;
3°. dat 8 leerlingen na een jaar van speciale verzorging
weêr bij hunne oude kameraden konden worden terug
gebracht, dus nu geen jaar hebben behoeven over
te doen.
Zooals onder 2 6 is opgemerkt, was de jaarlyksche
schoonmaak onvoldoende. De wanden en plafonds der gangen
maakten den indruk, dat er met veel overhaasting gewit
66
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.