53 b. Iste-Klassescholen. 2. Pisherstraat 117. 1. Tullinyhstraat 2. Bij het onderwijs wordt bijzonder gelet op het verband tusschen de verschillende leervakken, zoodat bijvoorbeeld plantkunde, dierkunde en natuurkunde haar stof een groot deel ontleenen aan de planten, dieren en bedrijven, welke de aardrijkskunde in hare verschillende landschappen aan de orde stelt. Door middel van handenarbeid wordt getracht het leeren voor de kinderen aantrekkelijker, aanschouwelijker en vrucht baarder te maken, terwijl hierdoor tevens een zekere vaar digheid wordt aangekweekt in ’t bewerken van materiaal en ’t gebruiken van gereedschappen. Het blijkt steeds meer, hoe noodig en hoe vruchtbaar een 7e leerjaar is, daar de kinderen op dezen leeftijd en na de verkregen schoolontwikkeling, bovendien niet belemmerd door de aanwezigheid van kinderen met zwakker aanleg, sneller en degelijker vorderingen maken. In ’t bijzonder is zulk een leerjaar dringend noodig voor de leergrage kinderen uit de geringere standen, die zoo weinig van huis mede brengen en dus byna alles van de school moeten hebben. De leerlingen, die in het 2e en 3e leerjaar te zwak waren in lezen, taal en rekenen om naar een volgende klasse ver hoogd te worden, werden in een paar afzonderlijke klasjes vereenigd en ontvingen daar onderwijs, ingericht naar hunne speciale behoeften. De resultaten hiervan waren: 1°. dat de overige leerlingen vlugger konden voortwerken 2°. dat deze vakzwakke kinderen met meer ambitie leerden en degelijker vorderden; 3°. dat 8 leerlingen na een jaar van speciale verzorging weêr bij hunne oude kameraden konden worden terug gebracht, dus nu geen jaar hebben behoeven over te doen. Zooals onder 2 6 is opgemerkt, was de jaarlyksche schoonmaak onvoldoende. De wanden en plafonds der gangen maakten den indruk, dat er met veel overhaasting gewit 66 VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1265