53
69
het einde van het loopende kwartaal anderhalf jaar in
werking zal zijn. Reeds terstond, toen in de dagbladen het
besluit hieromtrent vermeld stond, deelden verscheidene
Ouders mjj mede, dat zij zich verplicht zouden zien, hunne
meisjes van school te doen veranderen, daar zij geen’ omgang
wenschen met een meerderheid van kinderen uit anderen
stand dan waartoe zijzelf maatschappelijk behoorden. Aan
gezien ik (in de eerste plaats op grond van de ligging der
school) overtuigd was, dat de maatregel niet het gevolg zou
hebben, hetwelk zij vreesden, legden z|j zich neer bjj mijn’
raad, om af te wachten, w&t de toekomst brengen zou en
zoodoende bleven de kinderen leerlingen mijner school.
Doch al was voor het oogenblik dit gevaar afgewend, de
meening als zou de Meisjesschool, op grond van het ver
laagde schoolgeld, gaan behooren tot eene andere categorie
dan tot nu toe het geval was, had zich verbreid en gaandeweg
gevestigd. Het gevolg hiervan was dat de nieuwe cursus
19121913 in de laagste klasse begonnen werd met 9, zegge
negen leerlingen. Van de 9 leerlingen waren 6 zusjes van
bij mij schoolgaande meisjes, 2 zusjes van oud-leerlingen.
Dergelijke cijfers spreken, ook zonder verder commentaar.
En men kan zich de zienswijze der ouders zoo goed
indenken. Degenen, die, ondanks alle meeningen, welke in
dezen tijd van woeling en tegenstrijdigheden verkondigd
worden, uit eigen overtuiging hunne dochters willen doen
opvoeden en onderwijzen in eene mets/esomgeving en onder
uitsluitend vrouwelijke leiding, eischen tevens dat zij in en
buiten de school omgaan met meisjes van gelijke ontwikke
ling en beschaving. En men moge, buiten het onderwijs
staande, rangen en standen willen wegcijferen en de leer
verkondigen, dat MIe kinderen, onafhankelijk van rang of
stand, hetzelfde onderwijs kunnen genieten en dezelfde leer
stof verwerken, de ondervinding is daar, die met feiten,
aan elk onbevooroordeelde aantoont, hoe lijnrecht deze theorie
staat tegenover de werkelijkheid en de practyk. Hieruit
volgt dat Standenscholen nu eenmaal eene bepaalde, niet
weg te cijferen behoefte zijn. Of de Atjehschool, na al de
slagen, welke haar werden toegebracht nog weer tot haar
vroegeren bloei zal kunnen terugkeeren, dat hangt in hoofd-
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
f