53
104
Schoolvergaderingen. Op byna alle scholen worden school-
In het algemeen was de verhouding tusschen hoofd en per
soneel op de bijzondere scholen gunstigvan sommige scholen
getuigen onze sub-commissies, dat zij voortreffelijk was.
met de vorming van kweekelingen bemoeien, ontvingen wy
onderstaande bijzondere mededeelingen
Het hoofd der R.-Kath. Parochiale school, Cornells Jolstraat
117, de heer Chr. L. Wesseling, schrijft: „Ik geef aan de
Normaallessen zelf les in Paedagogiek en zorg, dat de kwee
kelingen in de klassen de daarby aansluitende practijkzien
en zoo mogelijk uitvoeren. Het profijt is voor de kweeke
lingen zelf grooter dan voor de school”.
De heer A. Renes, hoofd der Keucheniusschool aan de
Prinsegracht 64 meldt: „Als hoofd eener Leerschool heb ik
toezicht op de kweekelingen, die één schooltyd per week
les geven. De lessen worden onder deskundig toezicht gegeven
en door den directeur der Kweekschool en mij met de kwee
kelingen besproken. Welk profijt de kweekelingen zelf van
deze nieuwe regeling zullen trekken, kan nog moeilijk vast
gesteld worden. De school heeft er baat noch schade by”.
Het hoofd der leerschool van het Haagsch Genootschap,
Anthonie Duyckstraat 126, de heer J. G. Bos, zegt: „De
kweekelingen krygen een idee van het klasseleven. Ze zien
de beginselen van de lessen in opvoedkunde en methodiek
toegepast in de practyk. De Leerschool geeft voor hen als
’t ware „de aanschouwing” der opvoedkunde. Ze maken aan-
teekeningen van hunne waarnemingen. Deze aanteekeningen
worden door het hoofd der school nagezien en met hen
besproken. Ze geven ook lessen. Deze worden tevoren en
ook daarna besproken. Hiervoor wordt de eenvoudigste leer
stof gekozen. De kweekelingen kunnen veel door het school
bezoek leeren. Ze „leeren” echter de.practyk niet, ze worden
alleen voorbereid.
De school heeft ten hoogste dit voordeel van het bezoek
der kweekelingen, dat de onderwijzers altijd met zorg bezig
zyn. Van het personeel wordt dus veel moeite en inspanning
geëischt”.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
I