53
136
bare als de bijzondere, maar ook van de aan die scholen
werkzame onderwijzers en onderwijzeressen. Over het alge
meen waren de verschillende vragen met zorg beantwoord
en werd alzoo een betrouwbaar beeld verkregen van den
tegenwoordigen toestand en van het getal leerlingen, dat
voor een strenge school reeds dadelyk zou kunnen worden
aangewezen. Stelt men met de commissie ad hoe het getal
op 87, dan is dat cyfer zeker niet hoog, maar het krijgt
een andere beteekenis, wanneer men bedenkt, dat de tweede
klasse scholen 71 van dat cyfer voor haar rekening krygen.
Voor die scholen in het by zonder is, naar onze meening,
behoefte aan een afzonderlijke school voor lastige en onhan
delbare kinderen. Voor de bijzondere scholen bestaat uit den
aard der zaak niet dezelfde urgentie, want de onhandelbaren
worden zonder vorm van proces van de school weggezonden.
De ouders moeten dan maar zelf zien, hoe zy aan de eischen
van de Leerplichtwet voldoen. By de algemeene beschouwingen
kwamen de relatieve en absolute tegenstanders successievelijk
aan het woord. Sommigen waren van oordeel, dat de sub
commissie in haar betoog te zoetsappig was, blijkens haar
vrees voor krachtiger tuchtmiddelen dan thans op de lagere
openbare scholen werden toegepast. Deze leden meenden,
dat zonder die krachtiger tuchtmiddelen, een strenge school
niet naar behooren kon werken. Anderen vonden het door de
enquête verkregen cyfer van onhandelbaren zóó gering,
dat zy op dien grond de vestiging van bedoelde inrichting
moesten ontraden. De gewone school moest krachtig genoeg
zijn, om die onhandelbare eenlingen tot rede te brengen.
Enkelen verklaarden zich absolute tegenstanders en betoogden,
dat op de kinderen der strenge school reeds voor hun intrede
in de maatschappy een stigma zou worden gedrukt, dat hen
voor de maatschappij onmogelijk maakte. Eindelyk waren
enkele leden van meening, dat een school als de hierbedoelde
geen gunstige resultaten zou kunnen verkrygen zonder
internaat. Gingen de kinderen, na afloop van den zelfs zeer
verlengden schooltyd, naar huis, dan zou het goede, dat zy
op de school hadden geleerd door het milieu, waarin zy
verkeerden, worden geneutraliseerd.
Na verschillende re- en duplieken werd de verdere behan
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.