53 136 bare als de bijzondere, maar ook van de aan die scholen werkzame onderwijzers en onderwijzeressen. Over het alge meen waren de verschillende vragen met zorg beantwoord en werd alzoo een betrouwbaar beeld verkregen van den tegenwoordigen toestand en van het getal leerlingen, dat voor een strenge school reeds dadelyk zou kunnen worden aangewezen. Stelt men met de commissie ad hoe het getal op 87, dan is dat cyfer zeker niet hoog, maar het krijgt een andere beteekenis, wanneer men bedenkt, dat de tweede klasse scholen 71 van dat cyfer voor haar rekening krygen. Voor die scholen in het by zonder is, naar onze meening, behoefte aan een afzonderlijke school voor lastige en onhan delbare kinderen. Voor de bijzondere scholen bestaat uit den aard der zaak niet dezelfde urgentie, want de onhandelbaren worden zonder vorm van proces van de school weggezonden. De ouders moeten dan maar zelf zien, hoe zy aan de eischen van de Leerplichtwet voldoen. By de algemeene beschouwingen kwamen de relatieve en absolute tegenstanders successievelijk aan het woord. Sommigen waren van oordeel, dat de sub commissie in haar betoog te zoetsappig was, blijkens haar vrees voor krachtiger tuchtmiddelen dan thans op de lagere openbare scholen werden toegepast. Deze leden meenden, dat zonder die krachtiger tuchtmiddelen, een strenge school niet naar behooren kon werken. Anderen vonden het door de enquête verkregen cyfer van onhandelbaren zóó gering, dat zy op dien grond de vestiging van bedoelde inrichting moesten ontraden. De gewone school moest krachtig genoeg zijn, om die onhandelbare eenlingen tot rede te brengen. Enkelen verklaarden zich absolute tegenstanders en betoogden, dat op de kinderen der strenge school reeds voor hun intrede in de maatschappy een stigma zou worden gedrukt, dat hen voor de maatschappij onmogelijk maakte. Eindelyk waren enkele leden van meening, dat een school als de hierbedoelde geen gunstige resultaten zou kunnen verkrygen zonder internaat. Gingen de kinderen, na afloop van den zelfs zeer verlengden schooltyd, naar huis, dan zou het goede, dat zy op de school hadden geleerd door het milieu, waarin zy verkeerden, worden geneutraliseerd. Na verschillende re- en duplieken werd de verdere behan VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1333