53 144 2o. 3o. 3o. 4o. 2o. f rapporten noodzakelijk of althans onvermydelyk geacht. De Commissie moet constateeren, dat het aantal van hen, die tegen de „Strenge School” zijn, vrij groot is. Misschien moet dit voor een deel worden toegeschreven aan de be naming der school. In navolging van het nader te noemen Amsterdamsche rapport heeft de voorsteller voorloopig ook die van „Strenge School” gekozen, omdat zy min of meer burgerrecht had verkregen. Dat daardoor echter in vele ge vallen verwarring is gesticht, staat bij de Commissie vast. Duidelijk blykt dat, waar gezegd wordt: „geen „Strenge School”, maar wel een inrichting voor opvoeding en onderwijs”. De bezwaren, geopperd door hen, die zich met het denk beeld eener „Strenge School” in het geheel niet of slechts ten deele kunnen vereenigen, zyn te splitsen in, wat men zou kunnen noemen, theoretische en practische. Beginnen we met de eerste groep, dan vinden we opgegeven: Allerlei leerlingen met verschillende kwade neigingen, uit verschillende oorzaken voortspruitende, zullen op de school geplaatst worden, ’t Gevolg zal zyn: uit wisseling van ondeugden. Uniforme tuchtmiddelen voor zoo heterogene groepen zullen niet te vinden zyn. De bron van ’t kwaad zal blyven werken, indien niet de omgang met verkeerde makkers en slechte huis- genooten wordt opgeheven. Dikwijls zullen leerlingen geplaatst worden, wier onhan delbaarheid een gevolg is van ontoerekenbaarheid. Het goede voorbeeld van betere leerlingen zal gemist worden. Tot de practische bezwaren kunnen gebracht worden: De „Strenge School” zal als „boeman” dienst doen. De geplaatste leerlingen zullen, voor hun geheele leven misschien, als boefjes gesignaleerd worden. Als één inrichting tot stand komt en een lange weg naar de school moet worden afgelegd, zal de straat- opvoeding nog meer haar verderfelyken invloed doen gelden. Ouders zullen niet medewerken tot plaatsing. VERSLAG LAGER ONDERWIJS. 10. 40. 5o. 10.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1341