53 153 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Zie Maennel: Das Hilfsschulwesen. dat niet te zeggende natuur spot met alle door den menseh nog zoo zorgvuldig afgebakende afscheidingen. Wie wjj bedoelen, zal niettemin door vrijwel alle onderwijzers worden begrepenhet zyn zoodanige leerlingen, die, hoewel noch imbecil noch achterlijk, toch defect blijken, daar zij op de gewone schooltucht niet reageeren, zooals de gemid delde leerling doet, die door voortdurende buitengewone opvliegendheid, stijfhoofdigheid, onwil, spijbelen, neiging tot diefstal of vagabondeeren niet de vruchten van het lager onderwijs kunnen plukken, die de gemiddelde leerling ervan plukt, en die blijken by bijzondere zorg en nauwkeurig toe zicht vatbaar te zyn voor het onderwijs. Hun geheugen en verstand kan goed zijn, maar psychisch worden zij zeer spoedig vermoeid; ze worden dan prikkelbaar en lastig, zy zijn opvliegend en kunnen tot zeer onverkwikkelijke tooneelen aanleiding geven. Strümpel definieert ze als degenen, wier psychisch mechanisme in strijd komt met de causaliteit. Wy komen thans tot de bespreking der vraag, wat er met deze onhandelbaren moeten worden aangevangen. Er zijn slechts 2 mogelijkheden: inrichting van een voor hen bestemde speciale klasse en oprichting van een z.g.n. strenge school. Burgemeester en Wethouders van ’s-Gravenhage zonden ons ter kennisneming het resultaat eener door hen in het jaar 1909 gehouden enquête, benevens eenige daarop betrekking hebbende stukkenwij hebben van een en ander met belangstelling kennis genomen en daaruit gezien, dat Burgemeester en Wethouders van plan zijn, een speciale klasse voor onhandelbaren te openen. Wij zouden het zeer betreuren, indien het daartoe mocht komen. Te Berlijn heeft men dien weg ingeslagen, doch de proef schynt er niet te best geslaagd te zijn1); in andere plaatsen als b.v. Zürich, Halle en Dresden heeft men dan ook het andere middel aangegrepen. En o. i. terecht, want vele der groote voordeelen eener aparte school zyn juist niet aan wezig bij een aparte klasse, terwijl bovendien een aparte klasse nadeelen vertoont, die by een aparte school kunnen worden vermeden. Al dadelijk is het niet verstandig gezien,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1350