53
160
B
regelmaat moeten worden gewend, omdat deze een machtig
middel zyn, vastheid en rythme in het bestaan der kinderen
te brengen en hun zoodoende den weg te leeren vinden tot
zelfbeheersching.
De klassen behooren zeer klein te zijnmeer dan uiterlijk
12 leerlingen mogen in géén geval in één klasse worden
samengebracht; hierdoor zal het den onderwijzer mogelyk
zijn aan ieder kind veel van zijn aandacht te besteden en
het daardoor beter te leeren kennen. De klassen worden
gevormd uit hen, wier intellectueele ontwikkeling niet al te
ver uiteenloopt. Hoewel de school moet open staan voor
iederen haar toegewezen onhandelbare, wettigt onze enquête
het vermoeden, dat kinderen jonger dan 9 jaar er slechts
zelden zullen komen. De leerlingen blijven in de inrichting
totdat zij weder geschikt zijn voor de gewone school, zij den
leerplichtigen leeftijd hebben volbracht of, indien zij na
dien tijd aldaar op verzoek der ouders of verzorgers nog ver
toeven (waartoe de mogelijkheid moet bestaan), totdat
die verzorgers het kind terugroepen of totdat zij den leeftijd
van 16 jaar bereikt hebben. Deze leeftijdsgrens oordeelen
wij wenschelijk, omdat nog ouderen er wellicht een al te
slecht voorbeeld voor de jongeren worden.
Uit den aard der zaak zullen op een school als de door
ons bedoelde eenige meerdere tuchtmaatregelen noodig zijn
dan art. 15 der Verordening voor de Openbare Scholen van
Lager Onderwys der gemeente ’s-Gravenhage toestaat. Deze
moeten o. i. echter worden overgelaten aan de onderwijzers,
wier bekwaamheid van dien aard moet zijn, dat zy zelf weten,
wat zij in dezen doen en laten kunnen. Slechts zij herinnerd
aan hetgeen wij boven over lichamelijke straffen opmerkten
de onderwijzer, die weet en begrijpt, zal door zyn persoon
lijkheid weten te voorkomen, dat dergeljjke straffen nood-
zakeljjk zouden worden. Daarom verwachten wy eerder, dat
op de nieuwe school meer van kleine belooningen dan van
straffed zal worden gebruik gemaakt. Dat toch komt beter
overeen met het hoofddoel der inrichting, dat er niet op
gericht moet zyn het kwade te straffen, doch het goede,
dat ook in deze kinderen sluimert, op te wekken.
Zooals men heeft kunnen zien is de taak, door ons aan
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.