53
166
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
dat der leerlingen dan krijgt men voor de burgerscholen
omstreeks 26, voor de scholen B 30 en voor de scholen A
33 leerlingen, gemiddeld. Doch deze gemiddelde getallen
geven geen goeden maatstaf, omdat in de hoogere klassen
van bijna alle scholen het getal leerlingen laag is. Blijkens
het Verslag over het jaar 1910 hebben enkele klassen op
scholen A en B cijfers van 47 tot 41 leerlingen, dus aan
merkelijk meer dan voor een vruchtdragend onderwijs toe
laatbaar schijnt. De inleider wenschte, dat door onze Com
missie aan Uw College in overweging zou worden gegeven,
om het daarheen te leiden dat, bij den aanvang van den
eerstvolgenden nieuwen cursus, het getal leerlingen per
klasse zou worden beperkt tot 40, na drie jaren te verlagen
tot 35 en na nog eens drie jaren tot 30, zoodat, zonder
schokken, na 6 jaar het gewenschte getal 30 zal zijn bereikt.
Een volgend spreker wees er op dat onze Commissie in
een schrijven van een viertal jaren her (missive aan den
Gemeenteraad van 28 April 1908, No. 254), er op had aan
gedrongen om het maximum aantal leerlingen per klasse
te beperken tot 36, en achtte het eenigszins vreemd om,
voordat op dat verzoek eenige beschikking was genomen,
thans weder met een ander verzoek aan te komen, dat nog
verdere strekking heeft. In elk geval zou die spreker het
practischer vinden, dat men van onderen op begon, door te
bepalen, dat bü den nieuwen cursus in de laagste klasse
niet meer dan 35 leerlingen zouden worden geplaatst.
Een ander lid onzer Commissie merkte op, dat het getal
leerlingen per klasse op de scholen C en D zooveel kleiner
was dan op de scholen A en B. Naar zijne meening moest
het juist anders om zijn. De leerlingen der scholen van de
tweede en eerste klasse brengen zooveel minder voorstel
lingen en begrippen ter school mede dan die der burger
scholen; en voor de meesten hunner is het onderwijs, dat
zij daar ontvangen, het eindonderwijs en moeten zij daar
mede de maatschappij in. Hy zou daarom gaarne zien, dat
bij het gemeentebestuur werd aangedrongen op een kleiner,
doch gelijk, aantal leerlingen op alle schoolklassen in de
gemeente.
Van andere zijde werd daartegen opgemerkt, dat ook op