54
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.
Het onderwijs
den onderwijzer
Het onderzoek naar de genezen leerlingen 3 en 6 maanden
na het ontslag van de lessen gaf de volgende uitkomsten:
I. 3 maanden na het ontslag.
Cursus Lijnbaan (L. van Lier).
Onderzoek werd gedaan naar 48 leerlingen; hiervan was
1 tusschentijds vertrokken, 2 waren in hun gebrek terugge
vallen, 45 bleven goed spreken.
Cursussen Koningstraat en Rijswijksche Plein (Mej. A.
Brugma); de cijfers waren hier: onderzoek naar 41 leerlingen,
3 vertrokken, 1 teruggevallen, 37 bleven goed spreken.
Cursussen Keizerstraat, en Teijlerstraat: 14 leerlingen, 3
vertrokken, 1 teruggevallen, 10 bleven goed spreken.
II. 6 maanden na het ontslag.
Cursus Lynbaan: onderzoek naar 42 leerlingen, 4 ver
trokken, 1 teruggevallen, 37 bleven goed spreken.
Cursussen Koningstraat en Rijswijksche Plein: onderzoek
naar 33 leerlingen, allen bleven goed spreken.
Cursussen Keizerstraat en Teijlerstraat onderzoek naar
13 leerlingen, 1 teruggevallen, 12 bleven goed spreken.
Vergelijking van deze cijfers met die van verleden jaar
doet zien, dat aan den cursus Lijnbaan een niet onbelang
rijk aantal leerlingen minder is toegelaten dan in 1911. Het
zelfde is op te merken voor de cursussen aan Teijlerstraat
en Keizerstraat. Hierbij moet echter worden in’t oog gehouden,
dat hier de geregelde gang van het onderwijs werd afge
broken door een verlof van 6 maanden aan de onderwijzeres
in spreken, die door een tijdelijke leerkracht werd vervangen.
Het verzuim der leerlingen is steeds percentsgewijze vrij
groot; het is nooit geheel te voorkomen, daar de lessen ge
deeltelijk buiten de schooluren vallen. In Scheveningen heeft
dit kwaad echtereen te grooten omvang gekregen; middelen
ter bestrijding dienen daar met meer energie te worden aan
gewend.
In de gevolgde onderwijsmethoden met de by het onderwijs
gebruikte hulpmiddelen kwam geen noemenswaardige ver
andering.
Uit verschillende werken en periodieken, betrekking heb
bende op spreken en spraakgebreken, is een bibliotheekje
gevormd ten behoeve van de onderwijzers(essen) in spreken.
Meermalen werd door Uw College aan de Commissie ad
vies gevraagd, om te kunnen beslissen in het verschil van
meening tusschen het hoofd der betrokken school en den
onderwijzer in spreken, of een leerling al dan niet genezen
was, al dan niet op een cursus voor spraakgebrekkigen moest
worden geplaatst.
Het onderwijs aan eenige doofstomme leerlingen, dat door
Lier gedurende 6 uren per week gegeven