54 VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. Het onderwijs den onderwijzer Het onderzoek naar de genezen leerlingen 3 en 6 maanden na het ontslag van de lessen gaf de volgende uitkomsten: I. 3 maanden na het ontslag. Cursus Lijnbaan (L. van Lier). Onderzoek werd gedaan naar 48 leerlingen; hiervan was 1 tusschentijds vertrokken, 2 waren in hun gebrek terugge vallen, 45 bleven goed spreken. Cursussen Koningstraat en Rijswijksche Plein (Mej. A. Brugma); de cijfers waren hier: onderzoek naar 41 leerlingen, 3 vertrokken, 1 teruggevallen, 37 bleven goed spreken. Cursussen Keizerstraat, en Teijlerstraat: 14 leerlingen, 3 vertrokken, 1 teruggevallen, 10 bleven goed spreken. II. 6 maanden na het ontslag. Cursus Lynbaan: onderzoek naar 42 leerlingen, 4 ver trokken, 1 teruggevallen, 37 bleven goed spreken. Cursussen Koningstraat en Rijswijksche Plein: onderzoek naar 33 leerlingen, allen bleven goed spreken. Cursussen Keizerstraat en Teijlerstraat onderzoek naar 13 leerlingen, 1 teruggevallen, 12 bleven goed spreken. Vergelijking van deze cijfers met die van verleden jaar doet zien, dat aan den cursus Lijnbaan een niet onbelang rijk aantal leerlingen minder is toegelaten dan in 1911. Het zelfde is op te merken voor de cursussen aan Teijlerstraat en Keizerstraat. Hierbij moet echter worden in’t oog gehouden, dat hier de geregelde gang van het onderwijs werd afge broken door een verlof van 6 maanden aan de onderwijzeres in spreken, die door een tijdelijke leerkracht werd vervangen. Het verzuim der leerlingen is steeds percentsgewijze vrij groot; het is nooit geheel te voorkomen, daar de lessen ge deeltelijk buiten de schooluren vallen. In Scheveningen heeft dit kwaad echtereen te grooten omvang gekregen; middelen ter bestrijding dienen daar met meer energie te worden aan gewend. In de gevolgde onderwijsmethoden met de by het onderwijs gebruikte hulpmiddelen kwam geen noemenswaardige ver andering. Uit verschillende werken en periodieken, betrekking heb bende op spreken en spraakgebreken, is een bibliotheekje gevormd ten behoeve van de onderwijzers(essen) in spreken. Meermalen werd door Uw College aan de Commissie ad vies gevraagd, om te kunnen beslissen in het verschil van meening tusschen het hoofd der betrokken school en den onderwijzer in spreken, of een leerling al dan niet genezen was, al dan niet op een cursus voor spraakgebrekkigen moest worden geplaatst. Het onderwijs aan eenige doofstomme leerlingen, dat door Lier gedurende 6 uren per week gegeven

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1577