55
Inlichtingen van algemeenen aard.
VERSLAG over het jaa/r 1912 omtrent de Buitengewone
School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinni
gen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen.
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij
het onderricht gelden, zijnhet onderwys zy zooveel moge
lyk concreet, het zy zooveel mogelyk praktisch en zooveel
mogelyk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge
tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden.
Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot
het allernoodigste, evenwel zóó, dat de leerlingen, die de
school doorloopen hebben, zich in het dagelyksch leven
zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te
brengen, dat zij bij het verlaten der school
een eenvoudig stukje lezen en begrypen, in de ge
tallenruimte 11000 met geheele getallen rekenen,
de dagelijks gebruikt wordende maten en gewichten
kennen,
zich met geld kunnen helpen en
in staat zijn een eenvoudig briefje zonder groote
fouten te schrijven.
Vooral worden veel tyd en moeite besteed om de hand
vaardigheid in praktische richting te oefenen. In het alge
meen neemt de lichamelijke ontwikkeling een voorname
plaats in bij dit onderwijs.
Meer nog dan op gewone scholen wordt de aandacht aan
de zedelijke opvoeding gewijd en wordt zin voor orde en
netheid aangekweekt.
Klasse-indeeling. De school telt op het oogenblik 4 klassen,
t.w. een 4e leerjaar, een 3e leerjaar, een 2e leerjaar, een
le leerjaar.
Leerplan, leervakken. In het leerplan zyn de volgende
leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder-
landsche taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis
(zaakonderwys), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand
werken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid).
Per week wordt 21 uur les gegeven, ’s Morgens is tusschen