55 Inlichtingen van algemeenen aard. VERSLAG over het jaa/r 1912 omtrent de Buitengewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinni gen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen. Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij het onderricht gelden, zijnhet onderwys zy zooveel moge lyk concreet, het zy zooveel mogelyk praktisch en zooveel mogelyk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zóó, dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het dagelyksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrypen, in de ge tallenruimte 11000 met geheele getallen rekenen, de dagelijks gebruikt wordende maten en gewichten kennen, zich met geld kunnen helpen en in staat zijn een eenvoudig briefje zonder groote fouten te schrijven. Vooral worden veel tyd en moeite besteed om de hand vaardigheid in praktische richting te oefenen. In het alge meen neemt de lichamelijke ontwikkeling een voorname plaats in bij dit onderwijs. Meer nog dan op gewone scholen wordt de aandacht aan de zedelijke opvoeding gewijd en wordt zin voor orde en netheid aangekweekt. Klasse-indeeling. De school telt op het oogenblik 4 klassen, t.w. een 4e leerjaar, een 3e leerjaar, een 2e leerjaar, een le leerjaar. Leerplan, leervakken. In het leerplan zyn de volgende leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder- landsche taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis (zaakonderwys), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand werken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid). Per week wordt 21 uur les gegeven, ’s Morgens is tusschen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1586