59
5
I
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
1.
9
3.
Hoek van een kamer met stoel en tafeltjeop het tafeltje
eenige boeken, waarvan één geopend.
Hoek van een schoollokaal met bord op ezel en een
prullemand er naast.
Hoek van een tuin met boom, ladder er tegen, mand
er onder.
Het mondeling en practisch examen werd afgenomen op
10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19 en 20 Juni te Rotterdam, in
de openbare bewaarschool aan de C. P. Tielestraat.
In de volgende vakken werd geëxamineerda. lezen en
verklaren; b. rekenen en natuurkennis; c. zingen en spreken;
d. paedagogiek en fröbelleer.
Bovendien moest iedere candidate een teekening op het
zwarte bord maken en een les voor een klasse geven in
fröbelen, spelen en vertellen.
Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles, en
het spelen werd telkens 10 minuten, voor het vertellen eenige
meerdere tijd van voorbereiding gegeven.
Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het schriftelijk
werk heeft aanleing gegeven, benevens opgaven en opmer
kingen, betrekking hebbende op het mondeling en practisch
gedeelte van het examen A.
LEZEN EN VERKLAREN.
Het technisch lezen was over het algemeen goed; een
enkele maal werd er te haastig gelezende meeste candi-
daten toonden den inhoud van het gelezen stukje goed
begrepen te hebben.
Ook de verklaring van vaak voorkomende woorden en
uitdrukkingen was in den regel voldoende, bij sommigen
zeer goed.
De vragen over aardrijkskunde en geschiedenis werden
door de meeste candidaten goed, door enkelen zeer goed
beantwoordslechts enkele candidaten hadden blijkbaar
aan deze beide vakken weinig gedaan.
Er werd gelezen uit: „Van eigen bodem”, Serie C. Ge
deeltje en „Korenaren”, le deeltje.
Alle candidaten kregen 10 minuten voorbereiding om het
te behandelen stukje eerst over te lezen.
Hier volgen vragen naar aanleiding van een paar der
gelezen stukken:
Van Eigen bodem, C. Vie deeltje:
Een zeemonster.
Vertel eens, waarvan U hebt gelezen en wat.
Wat is een zeemonster? Welke andere beteekenissen kent