I
i
59
8
hebben over ons land geregeerd Wat weet gij van Lod.
Napoleon Wat waren de gevolgen van de inlijving bij
Frankrijk
Schrijven.
Over het algemeen waren de uitkomsten van het onder
zoek in dat vak zeer voldoende. Geen enkele vier werd
toegekend en slechts zelden vijf. Duidelijk en netjes was
het schrift bijna altijd; vooral schenen vele candidaten zich
toegelegd te hebben op het leveren van „regelmatig” schrift.
Mooi schrift echter was zeldzaam.
De hóófdletters lieten bij velen nog te wenschen over;
soms waren zij bepaald wanstaltig, vooral door het aan
brengen van overmatige halen en krullen. Ook het zetten
van sierlijke cijfers schijnt voor de meeste candidaten heel
moeilijk.
Rekenen.
Uit het schriftelijk examen bleek, dat zoo goed als alle
candidaten in staat waren de hoofdbewerkingen met geheele
en decimale getallen nauwkeurig uit te voeren. Ook bleken
bijna allen genoeg kennis van het metriek stelsel te hebben,
om eenvoudige vraagstukjes voor welker oplossing kennis
van de maten en gewichten noodig was, vaardig te maken.
Zoodra evenwel meer gevraagd werd dan eenvoudige toe
passing der bewerkingen en aan inzicht en voorstellings
vermogen eenige eischen werden gesteld, bleken sommige
candidaten niet in staat zelfstandig een oplossing te vinden.
Bij het mondeling examen bleek bij verreweg het grootste
deel der candidaten inzicht in het verband der maten en
gewichten van het metriek stelsel te ontbreken. De oplossing
van vraagstukjes, waarbij logisch redeneeren noodzakelijk
was, lukte in den regel alleen, als eenige hulp werd verleend.
Vaardigheid in het rekenen uit het hoofd, waarbij het door
zién der getallen een verkorte berekening aan de hand kon
doen, bleek wel aanwezig. Een enkele maal leverde het
uitspreken van groote getallen moeilijkheid op.
Alles samen genomen was de uitslag van het examen
bevredigend.
NEDERLANDSCHE TAAL. (Opstel).
Door 25 candidaten werd een opstel gemaakt over „Een
brand”, door 21 over „Maak met een logé een wandeling
door uw woonplaats”, door 19 over „Gezelligheid in de
huiskamer” en door 6 over „Een drukke straat”.
Over het algemeen waren de opstellen naar
vorm en
'i
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMEXS.