59
11
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
Zingen.
Bij dit onderdeel van het examen werden de candidaten
uitgenoodigd een liedje naar keuze en een opgegeven een
voudige melodie met één voorteeken, van het blad te zingen,
na een voorbereiding van tien minuten. Daarna werden,
naar aanleiding van hetgeen in het zangstukje voorkwam,
vragen gesteld over sleutel, maatsoort, toonaard en toonsoort,
tempo, dynamische en voordrachtsteekens.
Ook werd onderzocht, of de candidaat wist, waarop bij
het zingen in de bewaarschool moet worden gelet.
Over ’t algemeen was het zingen van een liedje voldoende,
soms zeer goedhet trok evenwel de aandacht der Commissie,
dat de uitspraak dikwijls veel te wenschen overliet.
Slechts enkele malen kwam het voor, dat de candidaat
weinig gehoor bleek te bezitten.
Slechts zelden slaagde een candidaat erin, haar eerste
cijfer door dat voor bordteekenen te verbeteren. Het grootste
gedeelte der candidaten kreeg voor het laatste een lager
cijfer dan voor de teekening op papier, wat van ongunstigen
invloed was op het eindcijfer.
Schets zoowel als opwerking lieten dikwerf te wenschen
over, terwijl herhaaldelijk fouten geconstateerd werden, die
gevolg waren van het slecht waarnemen der voorwerpen
uit de omgeving.
De Commissie acht ook voor dit onderdeel van het examen
in teekenen meerdere oefening voor de candidaten een
onafwijsbaren eisch.
Spreken.
Bij het examen in dit vak werd onderzocht, welke kennis
de candidaten bezaten van de vorming der verschillende
klanken en van de methoden om kinderen klanken en
woorden goed te leeren uitspreken. Daartoe werd gevraagd
de klanken te noemen, waaruit een gesproken woord bestond.
Vervolgens werd besproken, hoe die klanken gevormd worden,
welke spraakwerktuigen voor die vorming noodig zijn, de
articulatiepunten, de verdeeling der klinkers in reeksen en
de reden dier verdeeling.
Ook over de soorten van ademhaling, de plaatsing der
stembanden, het ontstaan van stem werden vragen gesteld.
Eveneens over de verwantschap der klanken, de assimilatie
en veel voorkomende fouten bij het spreken. Nog werden
de candidaten in de gelegenheid gesteld aan te geven, op welke
wijze men kleine kinderen goed leert ademhalen en verschil
lende klanken juist en zuiver leert uitspreken.