59
12
Opvoeding en onderwijs.
I
Door de meeste candidaten werd het eerste der drie opge
geven onderwerpen gekozen. Slechts enkelen bewerkten
het laatste onderwerp.
Naast eenige zeer goede opstellen en enkele bepaald
gebrekkige, waren de meeste opstellen voldoende of vry
goed te noemen.
Het opstel over spelen bleek het meest binnen de bevatting
der candidaten te liggen.
Omtrent de eischen, waaraan een gedichtje voor de bewaar
school naar vorm en inhoud moet voldoen, zeiden de can
didaten niet veel meer dan een paar algemeenheden. Beter
waren de opstellen, waarin de candidaten aantoonden, hoe
hoe zij een door haar genoemd versje aan de kinderen
zouden leeren.
Zij, die de derde opgave gekozen hadden, leverde niet
meer dan een middelmatig opstel.
De stelling: Het kwaad voorkomen is beter dan het te
moeten straffen, werd öf niet goed begrepen, öf onvoldoende
toegelicht.
De resultaten van het mondeling onderzoek waren over
het geheel bevredigend. Onderzocht werd, welke kennis
zich de candidaten hadden eigen gemaakt van de theorie
Het zingen van het blad was meestal minder goed dan
het zingen van een zelfgekozen liedje, ofschoon in de opge
geven melodie geen moeilijke intervallen en gewoonlijk
niet meer dan één laddervreemde kruis of mol voorkwam.
Het zuiver treffen der intervallen werd by sommige can
didaten bemoeilijkt door de gewoonte, de melodie te trans-
poueeren in c, en de verhoogde en verlaagde tonen met
denzelfden naam te noemen als de stamtonen. Ook hadden
zy daardoor vaak moeite met het snel vinden van de noten
namen, wat natuurlijk tevens de voorstelling der intervallen
belemmerde. Den regel, dat „het laatste kruis de si en de
laatste mol der voorteekens de fa aanwyst”, kenden de
candidaten van buiten, maar zy konden meestal geen reken
schap geven van het waarom. Overigens werden de vragen
over theorie door enkele candidaten goed beantwoord.
De Commissie heeft zich bij het bepalen van het cijfer op
dit standpunt geplaatst, dat de bewaarschool vooral behoefte
heeft aan onderwijzeressen, die vaardigheid in het toontreffen
en in het zingen van eenvoudige liedjes bezitten en zy
heeft daarom het tekort aan theoretische kennis niet zwaar
aangerekend bij die candidaten. welke aan dien eisch voldeden.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.