59 12 Opvoeding en onderwijs. I Door de meeste candidaten werd het eerste der drie opge geven onderwerpen gekozen. Slechts enkelen bewerkten het laatste onderwerp. Naast eenige zeer goede opstellen en enkele bepaald gebrekkige, waren de meeste opstellen voldoende of vry goed te noemen. Het opstel over spelen bleek het meest binnen de bevatting der candidaten te liggen. Omtrent de eischen, waaraan een gedichtje voor de bewaar school naar vorm en inhoud moet voldoen, zeiden de can didaten niet veel meer dan een paar algemeenheden. Beter waren de opstellen, waarin de candidaten aantoonden, hoe hoe zij een door haar genoemd versje aan de kinderen zouden leeren. Zij, die de derde opgave gekozen hadden, leverde niet meer dan een middelmatig opstel. De stelling: Het kwaad voorkomen is beter dan het te moeten straffen, werd öf niet goed begrepen, öf onvoldoende toegelicht. De resultaten van het mondeling onderzoek waren over het geheel bevredigend. Onderzocht werd, welke kennis zich de candidaten hadden eigen gemaakt van de theorie Het zingen van het blad was meestal minder goed dan het zingen van een zelfgekozen liedje, ofschoon in de opge geven melodie geen moeilijke intervallen en gewoonlijk niet meer dan één laddervreemde kruis of mol voorkwam. Het zuiver treffen der intervallen werd by sommige can didaten bemoeilijkt door de gewoonte, de melodie te trans- poueeren in c, en de verhoogde en verlaagde tonen met denzelfden naam te noemen als de stamtonen. Ook hadden zy daardoor vaak moeite met het snel vinden van de noten namen, wat natuurlijk tevens de voorstelling der intervallen belemmerde. Den regel, dat „het laatste kruis de si en de laatste mol der voorteekens de fa aanwyst”, kenden de candidaten van buiten, maar zy konden meestal geen reken schap geven van het waarom. Overigens werden de vragen over theorie door enkele candidaten goed beantwoord. De Commissie heeft zich bij het bepalen van het cijfer op dit standpunt geplaatst, dat de bewaarschool vooral behoefte heeft aan onderwijzeressen, die vaardigheid in het toontreffen en in het zingen van eenvoudige liedjes bezitten en zy heeft daarom het tekort aan theoretische kennis niet zwaar aangerekend bij die candidaten. welke aan dien eisch voldeden. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1615