59
15
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
Uit
van
De eigenwijze ree,
Wat Wim aan Grootpa vertelde,
Anton’s konijntje,
Meta’s pop,
Zoo’n brutale musch,
De vogelschrik,
Kwaaddenkend,
Het vinkennest,
De geschiedenis van Catootje
en haar hondje,
Catootje en Minetje,
De domme Vader of de wijze
Kees
Miesjes rare pop.
van Trui da Kok.
De gebroken stoel van Viola van Boschwijk.
De eio-enwiize iw
den bundel
Marie Honig.
wat het is den kinderen een spel aan te leeren. Bij haar
speelden de kleintjes prettig en door haar vriendelijken
opgewekten toon bleef de belangstelling in het spel tot het
einde behouden.
Vertellen.
Het examen in vertellen leverde voor het overgroot deel
der candidaten gunstige resultaten op.
De Commissie gaf den candidaten een eenvoudig verhaal
ter lezing, wat blijken kan uit de volgende opgave:
Het verloren katje van Stamperius.
Jan en Fik van Stapert.
De kleine kooplieden,
Hans
1 Uit den bundel van
Oolijk en Vrolijk door
S. Heken.
Uit:
Voor de Kinderkamer
van P. Louwerse.
De candidaten kregen minstens 10 minuten om zich voor
te bereiden; voor den verteltijd was een half uur beschik
baar. Bijna alle candidaten waren met haar vertelling binnen
dezen tijd gereed.
Het onderzoek heeft de Commissie nog tot de volgende
opmerkingen geleid. Verreweg de meeste candidaten hebben
blijk gegeven, zich in het vertellen goed geoefend te hebben.
Van vele candidaten kan een opgewekte, levendige, be
schaafde toon van vertellen gerapporteerd worden. Een
kleine minderheid had wat meer zorg aan de uitspraak en
de woordenkeus moeten besteden: poszegel, bij zijn eigen,
buuvrouw, het zolder enz., dergelijke fouten kunnen met
eenige inspanning en oplettendheid vermeden worden Aan den
anderen kant hadden enkele candidaten zich moeten hoeden
voor gemaaktheid in de uitspraak. Zoo hoorde de Com
missie bij een candidaat eenige malen de t van nestjes, bij
een andere candidaat stond de t van pretje in bijzondere
gratie.
Vele candidaten slaagden er op loffelijke wijze in, by de