59
16
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMEXS.
Fröbelles.
kleintjes dusdanige belangstelling te wekken, dat de gansche
klasse met het verhaaltje meeleefde. Het bepaald aanschouwe
lijk vertellen behoorde echter tot de hooge uitzonderingen.
De Fröbellessen werden met de volgende leermiddelen
gegeven
2° gave3 B en 3 C4 B en 4 C2 B en 3 B5° gave6° gave
vlechtlatten; ringen; stokjes; ringen en stokjes; mozaïek
en vouwblad.
De candidaten kregen één der bovenstaande leermiddelen
daarbij werd haar medegedeeld, hoe oud de leerlingen waren,
met wie ze moesten werken, verder mochten zij de les naar
verkiezing inrichten.
Vele candidaten hielden bij hare keuze geen rekening
met den leeftyd der leerlingen; nu eens was de leerstof te
eenvoudig, dan weer te moeilijk. Als gevolg hiervan liet de
orde bij de candidaten, die deze fout maakten, te wenschen
over. Het viel de Commissie op, dat deze candidaten dóór
werkten en volstrekt geen moeite deden de orde te herstellen;
terwijl enkele andere candidaten daarentegen niet de minste
afwijking konden dulden en onoodig hard tegen de kinderen
waren. Gelukkig gelden deze opmerkingen het kleinste
gedeelte der candidaten. By de meesten was er goede orde
en was de leertoon vriendelijk en natuurlijk.
Wat het werken met de Fröbelgaven betreft, maakt de
Commissie de volgende opmerkingen
Met de bouwgdven werden slechts voldoende lessen gegeven.
Met het vouwblad kreeg de Commissie enkele goede lessen
te zien. Daarbij lieten de candidaten het voorwerp, dat zy
met de leerlingen wilden maken, eerst zien, haalden het
dan uit en lieten het vervolgens door de leerlingen weer
samenstellen of ze hingen vouwbladen met verschillende
vouwen op en lieten de kinderen de verschillen opmerken,
aangeven en nadoen.
Met de vlechtlatten werden eveneens enkele goede lessen
gegeven, waarbij o.a. de gekleurde vlechtlatten werden
gebruikt om verschillen duidelijk te laten uitkomentevens
werden de kleine vlechtlatten gebruikt om figuren te ver
fraaien en levensvormen te maken.
Met de mozaïek, ringen en stokjes werden het minste aan
tal goede lessen gegeven.
Bij deze lessen hadden de candidaten het meest last met
de orde. De oorzaak daarvan lag hoofdzakelijk in het weinige
werk, dat de candidaten de leerlingen lieten verrichten.
De candidaten hadden by deze lessen byna altyd gebrek