59 16 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMEXS. Fröbelles. kleintjes dusdanige belangstelling te wekken, dat de gansche klasse met het verhaaltje meeleefde. Het bepaald aanschouwe lijk vertellen behoorde echter tot de hooge uitzonderingen. De Fröbellessen werden met de volgende leermiddelen gegeven 2° gave3 B en 3 C4 B en 4 C2 B en 3 B5° gave6° gave vlechtlatten; ringen; stokjes; ringen en stokjes; mozaïek en vouwblad. De candidaten kregen één der bovenstaande leermiddelen daarbij werd haar medegedeeld, hoe oud de leerlingen waren, met wie ze moesten werken, verder mochten zij de les naar verkiezing inrichten. Vele candidaten hielden bij hare keuze geen rekening met den leeftyd der leerlingen; nu eens was de leerstof te eenvoudig, dan weer te moeilijk. Als gevolg hiervan liet de orde bij de candidaten, die deze fout maakten, te wenschen over. Het viel de Commissie op, dat deze candidaten dóór werkten en volstrekt geen moeite deden de orde te herstellen; terwijl enkele andere candidaten daarentegen niet de minste afwijking konden dulden en onoodig hard tegen de kinderen waren. Gelukkig gelden deze opmerkingen het kleinste gedeelte der candidaten. By de meesten was er goede orde en was de leertoon vriendelijk en natuurlijk. Wat het werken met de Fröbelgaven betreft, maakt de Commissie de volgende opmerkingen Met de bouwgdven werden slechts voldoende lessen gegeven. Met het vouwblad kreeg de Commissie enkele goede lessen te zien. Daarbij lieten de candidaten het voorwerp, dat zy met de leerlingen wilden maken, eerst zien, haalden het dan uit en lieten het vervolgens door de leerlingen weer samenstellen of ze hingen vouwbladen met verschillende vouwen op en lieten de kinderen de verschillen opmerken, aangeven en nadoen. Met de vlechtlatten werden eveneens enkele goede lessen gegeven, waarbij o.a. de gekleurde vlechtlatten werden gebruikt om verschillen duidelijk te laten uitkomentevens werden de kleine vlechtlatten gebruikt om figuren te ver fraaien en levensvormen te maken. Met de mozaïek, ringen en stokjes werden het minste aan tal goede lessen gegeven. Bij deze lessen hadden de candidaten het meest last met de orde. De oorzaak daarvan lag hoofdzakelijk in het weinige werk, dat de candidaten de leerlingen lieten verrichten. De candidaten hadden by deze lessen byna altyd gebrek

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1619