59 18 i OPVOEDKUNDE. (2-4). 1 kom jij maar even hier, en geef me in dit kannetje vlug voor een cent of vier”, Dan telt moe haar, zoo voor de grap, vier centen in de hand. En zus zegt: „Dank u wel, Mevrouw! Nu ga ’k weer naar mijn land”. Opstel naar keuze 1. Geef het kind de gelegenheid aan zijn drang naar bezigheid en voortbrengen te voldoen. Waarom acht ge dit noodig Is het geheele onderwijs op de bewaarschool op dit doel gericht? Zoo ja, bewijs dit of toon door voorbeelden aan, dat er in dit opzicht aan de bewaarschool nog wel iets ontbreekt. 2. Kracht en liefde zijn twee eigenschappen, die de opvoedster moet bezitten. Kracht zonder liefde en liefde zonder kracht zijn beide nootlottig voor het kind. Toon dit aan. 3. Het samenzijn in de klasse heeft voor de verstande lijke en zedelijke ontwikkeling der kinderen zoowel voor- als nadeelen. Welke zijn die Welke middelen heeft de onder- wijzeres, om de nadeelen zoo gering mogelijk te maken? 4. Welke Fröbelgaven acht ge het meest geschikt om de ontwikkeling van het kind te bevorderen? Welke verdienen uit dit oogpunt het minst aanbeveling? Geef rekenschap van Uw gevoelen. Het mondeling en praktisch examen voor de akte B werd afgenomen op 16, 17, 18, 21 en 22 October, in de Bewaar school aan de C. P. Tielestraat. Geëxamineerd werd in de vakken a. Lezen en Letterkunde; b. Schoolhygiëne; c. Zingen en Sprekend. Opvoedkunde en Fröbelleer. Elke candidaat moest met een klasse leerlingen fröbelen, spelen en voor een klasse vertellen. Ook moesten de candidaten een teekening maken op het zwarte bord. Voor het lezen, zingen en spreken en voor de praktische vakken behalve het vertellen, waarvoor 15 minuten tijd van voorbereiding gegeven werd, kregen de candidaten gedurende 10 minuten gelegenheid om zich voor te bereiden. Het examen gaf aanleiding tot de opmerkingen, die hier volgen; tevens zijn daarbij gevoegd eenige opgaven van en opmerkingen over het mondeling en practisch gedeelte. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1621