59
f.
21
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
Teekenen.
Van de 34 geëxamineerde eandidaten
4.
5.
6.
7.
1.
a.
b.
c.
d.
e.
2.
3.
a.
b.
Van de 34 geëxamineerde eandidaten moest aan 9 een
cijfer beneden voldoende worden toegekend n.l. 5, terwijl
aan één candidaat een 3 werd gegeven.
Van de 24, die een voldoend eindcijfer behaalden, hadden
eenigen dit te danken aan het bordteekenen, dat over het
algemeen beter was dan het teekenen op papier.
By dit laatste deel van het examen in teekenen, waarbij
werden opgegeven onderwerpen als: roeien, vangbal. sleetje
varen, tollen, hoepelen, bloemenplukken, schommelen, wippen,
theevisite enz. waren de eandidaten vrijer, wat betreft het
onderwerp en zij bepaalden zich daar uitsluitend tot kinder
figuurtjes, die door de meesten al heel aardig gememoriseerd
bleken. Bij de opgaven voor het schriftelijk gedeelte moesten
zij ook volwassen personen of dieren teekenen, waarbij de
vaardigheid der meeste eandidaten nog te gering bleek.
Gevraagd werd naar: a. geraamte en de werking der
spieren; b. ademhaling en bloedsomloop; c. spijsvertering;
d. de zintuigen en het zenuwstelsel.
In verband met deze onderwerpen kwam ter sprake: de
schoolbank, de inrichting van lokalen, de ventilatie, de
speelplaats, reiniging van het schoolgebouw, schoolziekten,
hulp by ongevallen.
Bij de meeste eandidaten ontbrak inzicht in de beteekenis
der zenuwen voor het gevoelen en bewegen. Ook aangaande
den bouw der huid en de verrichting der huidlagen hadden
zij soms onjuiste begrippen.
Voorbeeld van één ondervraging:
De wervelkolom:
de soorten van wervels noemen,
beschrijving van één wervel,
eerste en tweede wervel,
vereeniging der wervels,
iets over kraakbeen,
iets over gewrichten.
De groote lichaamsholten en de ligging van de organen,
die zy ontsluiten.
Banken
aantal kinderen in één bank,
afmetingen der bank,
gevolgen van een slechte bank.
Kleur der schoolwanden.
Soorten van vloeren.
Stofvrij maken der school.
Speelplaatsbestrating.