j
59
22
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
l'
Enkele teekeningen onderscheidden zich door .juiste ver
houding en vrij goede standen der figuren, doch daartegen
over werden er ook aangetroffen, die blijk gaven, dat de
vervaardigster nog weinig kijk had op proportie, stand en
vorm.
De afzichtelijke poppen, alsdan geproduceerd, deden hier
duidelijk uitkomen, hoe goed het is, dat het teekenen voor
de bewaarschoolakte in de richting van illustratiefteekenen
geleid is en hoewel de Commissie zich niet ontveinst, dat
het onderwijs in teekenen, op die wijze opgevat, aan leer
lingen en onderwijzers zware eischen stelt, is zij toch over
tuigd, dat ondanks gebrek aan aanleg in die richting dooi
de meeste candidaten wel iets te bereiken is.
Spreken.
Het onderzoek in dit onderdeel van het examen gaf een
bevredigenden uitslag. Het meerendeel der candidaten toonde
de lessen in spreken, haar gegeven, ook in de praktijk toe
te passen.
Hieronder volgt, op welke wijze ongeveer het onderzoek
gehouden werd:
Gevraagd werd een gesproken woord in spraakgeluiden
te ontbinden. In welke soorten onderscheidt U de spraak
klanken? Hoe worden klinkers gevormd en hoe mede
klinkers? Hoe geschiedt de uitademing? Welken weg volgt
de uitademingslucht? Uit welke deelen bestaat het strotten
hoofd? Waarom zou het van kraakbeen gevormd zijn? Wat
verstaat U door stellen en door spannen der stembanden en
wanneer is zulks noodig? Wat is resonneeren? Welke deelen
onderscheidt aan het aanzetstuk Hoe kunnen ze gescheiden
of met elkaar in verbinding gebracht worden? Geef aan,
wanneer dat noodig is? Verder werd gevraagd naar de
klinkerreeksen, naar de deelen der tweeklanken. Bij de mede
klinkers kwamen de articulatiepunten aan de beurt en werd
de assimilatie gevraagd. Hoe leert U aan de kinderen de
juiste wijze van ademhalen? welke middelen pas U toe om
de tongpunt r te leeren, de l, t, enz.? Wat is bij spreken
allereerst noodig? Welke spraakgebreken heeft U in Uw
klasse wel eens opgemerkt? In welke soorten onder
scheidt U die gebreken? Welke maatregelen past U toe om
(een genoemd gebrek) te verbeteren? Wat moet elke onder
wijzeres bezitten, wanneer zy een spraakgebrek wil ver
beteren
Zingen.
By het examen in dit vak werd van de candidaten geëischt,
dat zij een liedje naar keuze en een eenvoudige melodie met