j 59 22 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. l' Enkele teekeningen onderscheidden zich door .juiste ver houding en vrij goede standen der figuren, doch daartegen over werden er ook aangetroffen, die blijk gaven, dat de vervaardigster nog weinig kijk had op proportie, stand en vorm. De afzichtelijke poppen, alsdan geproduceerd, deden hier duidelijk uitkomen, hoe goed het is, dat het teekenen voor de bewaarschoolakte in de richting van illustratiefteekenen geleid is en hoewel de Commissie zich niet ontveinst, dat het onderwijs in teekenen, op die wijze opgevat, aan leer lingen en onderwijzers zware eischen stelt, is zij toch over tuigd, dat ondanks gebrek aan aanleg in die richting dooi de meeste candidaten wel iets te bereiken is. Spreken. Het onderzoek in dit onderdeel van het examen gaf een bevredigenden uitslag. Het meerendeel der candidaten toonde de lessen in spreken, haar gegeven, ook in de praktijk toe te passen. Hieronder volgt, op welke wijze ongeveer het onderzoek gehouden werd: Gevraagd werd een gesproken woord in spraakgeluiden te ontbinden. In welke soorten onderscheidt U de spraak klanken? Hoe worden klinkers gevormd en hoe mede klinkers? Hoe geschiedt de uitademing? Welken weg volgt de uitademingslucht? Uit welke deelen bestaat het strotten hoofd? Waarom zou het van kraakbeen gevormd zijn? Wat verstaat U door stellen en door spannen der stembanden en wanneer is zulks noodig? Wat is resonneeren? Welke deelen onderscheidt aan het aanzetstuk Hoe kunnen ze gescheiden of met elkaar in verbinding gebracht worden? Geef aan, wanneer dat noodig is? Verder werd gevraagd naar de klinkerreeksen, naar de deelen der tweeklanken. Bij de mede klinkers kwamen de articulatiepunten aan de beurt en werd de assimilatie gevraagd. Hoe leert U aan de kinderen de juiste wijze van ademhalen? welke middelen pas U toe om de tongpunt r te leeren, de l, t, enz.? Wat is bij spreken allereerst noodig? Welke spraakgebreken heeft U in Uw klasse wel eens opgemerkt? In welke soorten onder scheidt U die gebreken? Welke maatregelen past U toe om (een genoemd gebrek) te verbeteren? Wat moet elke onder wijzeres bezitten, wanneer zy een spraakgebrek wil ver beteren Zingen. By het examen in dit vak werd van de candidaten geëischt, dat zij een liedje naar keuze en een eenvoudige melodie met

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1625