59
25
Fröbelleer.
Het onderzoek betrof de kennis van de candidaten omtrent
Fröbel en zyn methode.
Het onderling verband tusschen de verschillende groepen
der speelgaven en de kennis van hetgeen in den laatsten
tijd op het gebied van leermiddelen in de school is gebracht.
Omtrent den opvoeder Fröbel en zijn methode werden,
onder meer, de volgende vragen gedaan:
Wie was Fröbel Waar leefde hij Waar en wanneer werd
hij geboren'? Waar en wanneer stierf hij?
Waarom noemen wij hem een hervormer?
Waarom volgen wij hem in het by zonder?
Hoe is de kennis van zijn gedachten en handelingen tot
de benamingen kunstmatige en natuurlijke straffen. Deze
opmerkingook in vorige verslagen gemaakt, heeft dus geen
effect gehad.
Gevraagd werd, of de candidaten weleens een boek ge
lezen hadden over opvoeding. Welk boek? Wat haar daarin
het meest getroffen had? Of het gelezene wel eens aan
leiding had gegeven tot zelfcritiek? Af en toe kreeg een
candidaat gelegenheid den inhoud van een hoofdstuk naar
keuze in het kort weer te geven. Sommigen hadden met
verstand gelezenenkelen toonden het gelezene geheel ver
keerd te hebben opgevat.
By het mondeling examen werd een keer 9 toegekend en
tweemaal een 8, achtmaal een 7, doch ook een keer een 3
en een keer een 4.
De Commissie acht het mondeling examen een beteren
maatstaf voor de kennis van opvoeding en onderwijs dan
het schriftelijk en het verschil in de cijfers bij de waar-
deering der twee onderdeden kon alleen wat geringer
worden gemaakt door eenige toegevendheid bij het beoor-
deelen der opstellen.
Hoe is de kennis
ons gekomen?
Door welke gedachten werd hij bestuurd, toen hy zyn
tol- en bouwspelen ontwierp?
Welke orde volgt Fröbel in de reeks van zijn speelgaven
Hoe is uw oordeel over de oorspronkelijke 2de gave en
hoe over die, welke onlangs in den handel is gebracht?
Verder strekten de vragen zich uit over de opeenvolging
van bouwgaven, mozaïek; het ontstaan en gebruik van
het enkele vlak en gecombineerd, de vlechtlatten, legstokjes,
de legstokjes verbonden met ringen, het papierwerk, de
pijpaarde of klei, het raffia en het nieuwe bouwdoosje van
Mevr. Franken-Coster.
VERSLAG BEWA ARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.