59 25 Fröbelleer. Het onderzoek betrof de kennis van de candidaten omtrent Fröbel en zyn methode. Het onderling verband tusschen de verschillende groepen der speelgaven en de kennis van hetgeen in den laatsten tijd op het gebied van leermiddelen in de school is gebracht. Omtrent den opvoeder Fröbel en zijn methode werden, onder meer, de volgende vragen gedaan: Wie was Fröbel Waar leefde hij Waar en wanneer werd hij geboren'? Waar en wanneer stierf hij? Waarom noemen wij hem een hervormer? Waarom volgen wij hem in het by zonder? Hoe is de kennis van zijn gedachten en handelingen tot de benamingen kunstmatige en natuurlijke straffen. Deze opmerkingook in vorige verslagen gemaakt, heeft dus geen effect gehad. Gevraagd werd, of de candidaten weleens een boek ge lezen hadden over opvoeding. Welk boek? Wat haar daarin het meest getroffen had? Of het gelezene wel eens aan leiding had gegeven tot zelfcritiek? Af en toe kreeg een candidaat gelegenheid den inhoud van een hoofdstuk naar keuze in het kort weer te geven. Sommigen hadden met verstand gelezenenkelen toonden het gelezene geheel ver keerd te hebben opgevat. By het mondeling examen werd een keer 9 toegekend en tweemaal een 8, achtmaal een 7, doch ook een keer een 3 en een keer een 4. De Commissie acht het mondeling examen een beteren maatstaf voor de kennis van opvoeding en onderwijs dan het schriftelijk en het verschil in de cijfers bij de waar- deering der twee onderdeden kon alleen wat geringer worden gemaakt door eenige toegevendheid bij het beoor- deelen der opstellen. Hoe is de kennis ons gekomen? Door welke gedachten werd hij bestuurd, toen hy zyn tol- en bouwspelen ontwierp? Welke orde volgt Fröbel in de reeks van zijn speelgaven Hoe is uw oordeel over de oorspronkelijke 2de gave en hoe over die, welke onlangs in den handel is gebracht? Verder strekten de vragen zich uit over de opeenvolging van bouwgaven, mozaïek; het ontstaan en gebruik van het enkele vlak en gecombineerd, de vlechtlatten, legstokjes, de legstokjes verbonden met ringen, het papierwerk, de pijpaarde of klei, het raffia en het nieuwe bouwdoosje van Mevr. Franken-Coster. VERSLAG BEWA ARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1628