59
Nu
werd
verklaring in het toonen
eenige onbeteekenende vragen.
a.
Het geven
gedurende een vouwles slechts een paar vouwen gemaakt,
welke dan van alle kanten werden besproken. Natuurlijk
verveelden de kinderen zich bij die lessen en werden onrustig.
De leertoon was over ’t algemeen vriendelijk, bij een
enkele candidate onnatuurlijk.
Op de houding voor de klasse viel niets aan te merken.
Vertellen.
De commissie gaf aan iedere candidaat een vertelling
gedurende 15 minuten ter lezing. Volkomen vrijheid werd
gegeven om van dit verhaal iets weg te laten of er iets
aan toe te voegen, wanneer, volgens het oordeel van de
candidate, de vertelling daardoor in waarde voor de bewaar
school zou winnen.
Deze wijze van examineeren heeft zeer goed voldaan.
Niet alle candidaten waren er van doordrongen, dat de ver
telling zóó moet worden weergegeven, dat de klasse mede
leeft met de personen of kinderen, waarvan in het verhaal
sprake is. Enkelen bepaalden zich tot een vrij eentonig
opdreunen van de gegeven vertelling en waren dan ook in
zeer korten tijd gereed, zonder dat de kinderen eenige
belangstelling hadden getoond. Aan vier candidaten moest
daarom een onvoldoend cijfer worden toegekend.
Door de meeste candidaten werd de vertelling vrij goed
weergegevenbij een zestal heerschte een gespannen aan
dacht in de klasse; de vertelling werd uitbeeldend voorge
dragen en de hoofdmomenten werden behoorlijk naar voren
gebracht, waardoor de kinderlijke belangstelling werd
opgewekt.
Spelen.
De Commissie verzocht ditmaal aan de candidaten, een
lijstje te geven van tien haar goed bekende gebonden spelen.
Slechts één candidaat bracht het zoover, het meerendeel
slechts tot 5 of 6, enkelen tot 7 of 8.
Bij de beoordeeling werd gelet op:
verklaring van het spel;
leertoon
opstelling der klasse;
wijze van aanleeren
uitvoering van het spel.
u i van een geregelde en juiste uiteenzetting van
den gang van het spel kwam slechts bij uitzondering voor.
Nu eens werd in 't geheel geen verklaring gegeven, maar
met de deur in huis gevallen, dan weer bestond de
i van een plaat en het stellen van
27
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
b.
c.
d.
e.