59 Nu werd verklaring in het toonen eenige onbeteekenende vragen. a. Het geven gedurende een vouwles slechts een paar vouwen gemaakt, welke dan van alle kanten werden besproken. Natuurlijk verveelden de kinderen zich bij die lessen en werden onrustig. De leertoon was over ’t algemeen vriendelijk, bij een enkele candidate onnatuurlijk. Op de houding voor de klasse viel niets aan te merken. Vertellen. De commissie gaf aan iedere candidaat een vertelling gedurende 15 minuten ter lezing. Volkomen vrijheid werd gegeven om van dit verhaal iets weg te laten of er iets aan toe te voegen, wanneer, volgens het oordeel van de candidate, de vertelling daardoor in waarde voor de bewaar school zou winnen. Deze wijze van examineeren heeft zeer goed voldaan. Niet alle candidaten waren er van doordrongen, dat de ver telling zóó moet worden weergegeven, dat de klasse mede leeft met de personen of kinderen, waarvan in het verhaal sprake is. Enkelen bepaalden zich tot een vrij eentonig opdreunen van de gegeven vertelling en waren dan ook in zeer korten tijd gereed, zonder dat de kinderen eenige belangstelling hadden getoond. Aan vier candidaten moest daarom een onvoldoend cijfer worden toegekend. Door de meeste candidaten werd de vertelling vrij goed weergegevenbij een zestal heerschte een gespannen aan dacht in de klasse; de vertelling werd uitbeeldend voorge dragen en de hoofdmomenten werden behoorlijk naar voren gebracht, waardoor de kinderlijke belangstelling werd opgewekt. Spelen. De Commissie verzocht ditmaal aan de candidaten, een lijstje te geven van tien haar goed bekende gebonden spelen. Slechts één candidaat bracht het zoover, het meerendeel slechts tot 5 of 6, enkelen tot 7 of 8. Bij de beoordeeling werd gelet op: verklaring van het spel; leertoon opstelling der klasse; wijze van aanleeren uitvoering van het spel. u i van een geregelde en juiste uiteenzetting van den gang van het spel kwam slechts bij uitzondering voor. Nu eens werd in 't geheel geen verklaring gegeven, maar met de deur in huis gevallen, dan weer bestond de i van een plaat en het stellen van 27 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. b. c. d. e.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1630