36
29
Gemeentebestuur zal moeten kunnen beschikken over
nauwkeurige gegevens omtrent de sociale omstandig
heden der hier bedoelde gezinnen ten einde met kennis
van zaken een schifting te kunnen maken.
Op welke wyze zal nu het Gemeentebestuur deze
gegevens het best kunnen verkrijgen en in wiens
handen moet later het beheer van en het toezicht op
de woningen meer onmiddellijk berusten?
Want het spreekt van zelf, dat het in hooge mate
gewenscht is deze beide zaken in handen van één en
dezelfde persoon te geven. M. a. w. het zal noodzakelijk
zijn thans reeds dadelijk de persoon aan te wijzen, aan
wie later beheer en toezicht zal worden opgedragen,
ten einde onmiddellijk een aanvang te maken met een
onderzoek door diezelfde persoon naar den toestand
der op te nemen gezinnen.
En in dit verband meent onze Commissie met nadruk
te moeten aandringen op de wenschelykheid om beheer
en toezicht, alsmede voorafgaand onderzoek op te dragen
aan een geschoolde vrouwelyke kracht, m. a. w. aan
een behoor! yk voor haar taak opgeleide woning-
opzichteres.
Wij zullen hier niet uitwijden over de gewichtige
redenen, welke pleiten voor het aanstellen van vrouwe
lijke woningopzichters over woningen van de onder
havige soort. Men vindt de argumenten daarvoor o. a.
uiteengezet in de Handleiding voor Woningbouw-ver-
eenigingen, uitgegeven door het Centraal Bureau voor
Sociale Adviezen (eerste druk), pag. 89 en v.v., terwyl
ouder de oud-leerlingen der school voor Maatschappelijk
Werk te Amsterdam en onder de leden der Vereeniging
van woningopzichteressen allicht een goed onderlegde
kracht van de hierbedoelde soort te vinden is.
M-uir voor het onderzoek, dat hier noodzakelijkerwijze
z,l! moeten voorafgaan, is naar onze meening zulk een
"uuingopzichteres in ieder geval onmisbaar. Men heeft
Seheveningen te doen met een bevolking, waarvan
1 mannen een groot deel van het jaar niet te huis
ie nu zal zich beter op de hoogte kunnen stellen
VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE.
t||