47 3 Tweede klasse. Latijn (6 uur). Herhaling en uitbreiding der buigingsleer de hoofdregels der syntaxis, in het bijzonder de leer der naamvallen. Oefeningen. Lectuur uit Caesar en de bloem lezing van Kan en Schröder. Grieksch (7 uur). De Attische vormleer; vertaling uit het Nederlandsch in het Grieksch en omgekeerd. Wiskunde Meetkunde (2 uur). Gelijkvormigheid; berekening van lijnen in een driehoek; oppervlakteberekeningen van rechtlijnige figuren; de cirkel. Algebra (1 uur). Gebroken stelkunstige vormen; vergelij kingen van den eersten graad met één en meer onbekenden merkwaardige quotiënten. Nederlandsch (2 uur). Herhaling en voortzetting der spraak kunst tot de leer der woordvorming. Taal- en stijloefeningen. Lezen enz. als in klasse I, maar een weinig zwaarder stof. Fransch (2 uur). Voortzetting van het overzicht der spraak kunst. Oefeningen als in klasse I. Duitsch (2 uur). Uitspraak en schrift. Overzicht van het voornaamste uit de spraakkunst. Oefeningen in het spreken, schrijven en vertalen. Geschiedenis: Bijbelsche (1 uur). De Nieuw-testamentische geschiedenis. Vaderlandsche (1 uur). Van 1555 tot 1713. Algemeene (2 uur). Oude geschiedenis na Augustus en de geschiedenis der middeleeuwen. Aardrijkskunde (2 uur). Behandeling van Azië, Afrika, Amerika en Australië. Geschiedenis Bijbelsche (2 uur). De Oud testamentische geschiedenis. Vaderlandsche (1 uur). Overzicht tot 1555. Algemeene (2 uur). De oude geschiedenis tot Augustus. Aardrijkskunde (uur). Eenige hoofdzaken der algemeene aardrijkskunde. Behandeling van Europa. Derde klasse. Latijn (6 uur). Herhaling en voortzetting der syntaxis (tot 111 van Stegmann’s Grammatica). Oefeningen. Lectuur uit Caesar, Ovidius en Cicero. VERSLAG OMTRENT HET CHRISTELIJK GYMNASIUM.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1193