53
10
voor-
vernamen tot dusverre aangaande maatregelen hieromtrent
officiéél niets. Tot heden is het geen gebruik, dat de Com
missie van Toezicht in kennis wordt gesteld van de
schriften, die van de Afdeeling Onderwijs uitgaan’.
Weder werd van bijna alle openbare scholen getuigd,
dat het schriftelijk werk net en goed gecorrigeerd was.
Op één school laten netheid en goede correctie te wenschen
over; op een andere zien de schriften in sommige klassen
er slordig uit, een gevolg van het vele schriftelijke werk;
hierbij is genoteerd: „werd van minder belang gevonden,
omdat tegenwoordig veel de machine wordt gebruikt". De
Commissie kan zich niet met deze opvatting vereenigen,
doch herhaalt, wat door haar in het Verslag van 1910 is
gezegd: „Niet genoeg kan de Commissie op de groote
wensehelykheid van net werk en goed schrift wijzen. Aan
mooi schrijven werd in vroegeren tijd te veel, doch tegen
woordig wel eens te weinig waarde gehecht. Een keurig
geschreven brief zal evenwel voor iederen sollicitant steeds
een groote aanbeveling blijven”.
Dit jaar is door de sub-Commissies een onderzoek inge
steld naar den tijd, waarop de correctie van het schriftelijk
werk plaats had. Van de 76 openbare scholen wordt ge
rapporteerd, dat op 16 de correctie na, op 8 onder en op 47
onder en na, resp. vóór schooltijd werd verricht. Van 5 scholen
ontving de Commissie van de betrokken sub-Commissies
geene opgave. Van ééne school wordt vermeld, dat de cor
rectie te veel onder schooltijd geschiedde, van eene andere,
dat het hoofd de correctie het liefst onder den schooltijd had,
omdat de kinderen dan de fouten direct kunnen begrijpen.
Hiervoor is veel te zeggen, indien de klassen niet te be
volkt zijn, zoodat men zich terstond, nadat het werk gemaakt
is, met iederen leerling afzonderlijk eenige oogenblikken
kan bezighouden. Bij groote klassen is dit niet wel mogelijk,
zoodat dan vele fouten öf overgeslagen öf onnauwkeurig
verbeterd worden. Geschiedt de correctie na, resp. vóór school
tijd, dan is het zeer wenscheljjk, dat het gecorrigeerde zoo
spoedig mogelijk weer onder de oogen der leerlingen worde
gebracht, daar anders de belangstelling voor een groot deel
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
s