53
53
Resultaten van het onderwijs. Ook dit laar getuigt weder
verreweg het meerendeel der sub-Commissies, dat de resul
taten van het onderwijs „bevredigend” zijn.
Slechts van een 12-tal scholen kunnen de resultaten „zeer
goed” genoemd worden.
Aangaande eene school der 1ste klasse wordt medegedeeld,
dat de resultaten van het onderwijs minder gunstig zijn,
doordat het verloop vry groot is, van eene andere zoude het
succès grooter zyn, indien aan de school een vervolgklasse
was verbonden.
By een derde school der 1ste klasse heeft men zyn hoop
gevestigd op tie gunstige werking van het gewijzigd leer
plan, daar nu meer tyd aan de hoofdvakken zal kunnen
worden besteed.
Van een iweede-klasseschool zyn de resultaten slechts matig,
aangezien het milieu, waaruit de kinderen komen, betere
uitkomsten bemoeilykt; aangaande twee andere, die in de
zelfde omstandigheden verkeeren, verwondert zich de Com
missie er over, dat de resultaten nog zoo bevredigend zijn.
Met betrekking tot weer een andere 2de klasseschool meldt
de sub-Commissie, „dat de resultaten vooruitgaande zyn,
Het ontydig verlaten der school kwam evenals het vorige
jaar voor in klasse 112.
Verschillende oorzaken worden hiervoor opgegeven, zooals
herhaalde overplaatsing, langdurige ziekte, gebrek aan aan
leg, zwakke geestvermogens, langdurig ongeoorloofd school
verzuim, assistentie in de huishouding, het liefst spoedig
beginnen met het leeren van een ambacht, overschilligheid
der ouders, financiëele overwegingen, verhuizing.
Voor zoover de ouders door onverschilligheid ontijdig ver
laten der school op hunne rekening hebben, kunnen de door
onze Commissie reeds sedert eenige jaren aangegeven mid
delen ter verbetering in dezen toestand ook nu weder wor
den aanbevolen, n.l.strengere toepassing van de Leer
plichtwet, verlenging van den verplichten leertyd tot 14
jaar, uitbreiding van het arbeidsveld der voogdijraden,
betere wetgeving op den kinderarbeid en in het byzonder
voor Scheveningenmeerdere medewerking der reeders.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.