53
74
Van Ravesteynstraat 303.
9.
zij rustig door kan werken elk bezoek en onderzoek is
feitelijk hinderlijk voor het onderwijs maar het groote
nadeel, dat samenwerking van school en schoolarts verloren
raakt. Me dunkt, meerdere samenwerking zou de school en
het schoolkind ten goede komen. Ook gaat, doordat de
invloed ten goede van den schoolarts niet voldoende uit
komt, de waardeering voor diens werk verminderen.
a. ’t Onderwijs kon geregeld voortgaan. Omstandigheden,
die het werk byzonder bemoeilijkten, waren er ditmaal ge
lukkig niet.
b. In ’t onderwijs in de verschillende leervakken is geen
verandering gebracht.
c. De w(jze waarop de vervolgklasse is ondergebracht
(12e en 13e klasse in één lokaal) laat zeer veel te wenschen
over. Zoolang de 12e klasse niet te talryk is, kan het echter.
De mogelijkheid bestaat evenwel, dat 1 April 1914 de 12e
klasse 30 leerlingen zal tellen. In dat geval zal’t moeilijk
zijn, de 13e klasse plaats te bezorgen.
Toch wordt door ondergeteekende op het behoud van de
vervolgklasse zeer veel prijs gesteld. Gaarne zelfs zag hij
aan de school een 14e klasse toegevoegd. Ieder halfjaar
blijkt het opnieuw, dat er vele kinderen zijn, die graag nog
na ’t doorloopen van de 13e klasse een half jaar op school
zouden willen blyven; vernemen de ouders echter, dat hun
kinderen daartoe naar een andere school zouden moeten
worden overgeplaatst, dan besluiten ze gewoonlijk, de kin
deren maar van school te nemen.
Ware het nu mogelyk een deel van de voormalige ambts
woning in te richten voor twee klasselokalen, dan zou aan
den ongewenschten toestand, waarin de 13e klasse verkeert,
een eind zijn gemaakt en tevens de gelegenheid zyn ge
opend, om een 14e klasse aan de school toe te voegen.
d. Het aantal kinderen, dat tusschentyds wordt geplaatst,
is zeer aanzienlijk. Het aantal geplaatste leerlingen bedroeg
115. Daarvan behoorden 75 tot de laagste klassen, die
1 April en 1 October zyn opgenomen of tot de vervolg-
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.