53 76 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Kritzingerstraat 203. 11. Over het algemeen heeft het onderwijs in de verschillende leervakken een zeer geregeld verloop en wordt de leerstof, die het leerplan voorschrijft, voldoende afgewerkt. Er wordt gestreefd naar aanschouwelijkheid en opgewektheid by het onderwijs en een correcten, doch huiseljjken geest by de tucht. Ten opzichte van het laatste is een groot voordeel voor de school: het krachtig en ordelijk gymnastiekonder wijs van den heer P. Dekker, dat door de leerlingen met groote ambitie wórdt gevolgd. Van deze 7 leerlingen waren er 4 wegens wangedrag of veelvuldig schoolverzuim van de R.-K. school verwijderd; dit was niet het geval met vier der 5 leerlingen, die van een Christ, school kwamen; deze vier kwamen van de Weeshuisschool aan de Koningstraat; de 5e was wegens spijbelen van de Christ, school verwijderd. Eenige opmerkingen omtrent de leerstof van enkele vakken kunnen verder dienst doen om een beeld van de school te geven. Het aanvankelijk leesonderwijs volgens de methode-Jonge- jan wordt in de eerste vier klassen gegeven. In de 5e wordt begonnen met het voortgezet lezen, welk onderwijs tot in de 12e klasse regelmatig voortschrijdt. Het schrijven met potlood, dat in de le klasse begint, wordt in de 4e klasse met de pen voortgezet en gaat regel matig verder tot in de hoogste klasse. Het rekenonderwijs wordt gegeven volgens de methode Rosier en de Vries, Eenvoudig Rekenen, welke methode zich vooral hierdoor kenmerkt, dat de leerstof zoo eenvoudig mogelyk gehouden is. In de 4e klasse vangt het onderwijs in de aardrijkskunde aan met den plattegrond van het schoollokaal. In de volgende klassen wordt de leerstof behandeld uit „Ons Vaderland” en „Buiten ons Vaderland” van Ten Have. 12. Bleekerslaan 11.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1382