53 79 leerlingen zelf de modellen bedenken, ontwerpen en op de zuinigste en handigste manier uitvoeren. Ook de „handenarbeid” in den schooltuin is nu ingebur- gerd. Tyd vraagt hjj haast niet, tenminste geen „leertijd”, daar de kinderen byna allen arbeid daar vóór schooltijd verrichten: spitten, planten, wieden, harken, plukken en wat daar al meer te doen valt. De planten zyn alle gekozen in verband met de cultures en de industrieën der aardrijks kunde. zoodat ook hier het eene leervak het andere steunt en de arbeid in dienst staat der verstandelijke ontwikkeling. Ter opheffing van een veelverbreid misverstand mag wel opgemerkt worden, dat de leerlingen tengevolge van hun handenarbeid en het zaakonderwys volstrekt niet achter behoeven te zyn in lezen, schrijven, rekenen, taal, staat kundige aardrijkskunde en geschiedenis, en dit naar het meermalen uitgesproken oordeel der autoriteiten ook niet zijn. Deze vakken ontvangen hun gerechten eisch, gelyk o.a. blijken kan uit het feit, dat de leerlingen ten slotte tot ambachtschool en industrieschool worden toegelaten en na het verlaten der school meermalen op kantoren zyn geplaatst, waar ze geen slecht figuur maakten, speciaal wat hun schry- ven, rekenen en taal betreft. De vervolgklaste is een voortdurende vreugde. Sommige kinderen volgen haar twee, drie jaar, en het is een genot te zien, hoe hun belangstelling groeit, hun inzicht verhel dert, hun zekerheid, byzonderlyk in taal en rekenen, toe neemt. Daar taal: flink stellen en zonder fouten schryven, voor veler maatschappelyke toekomst van groot belang is, begint eiken voormiddagschooltyd met een uur praktisch taalonderwijs, waarby de kinderen echter ook leeren zich goed rekenschap te geven; de zinsontleding en de vormen van de werkwoorden zoowel als de naamvallen komen er goed in. In verband met het taalonderwijs wordt ook veel zorg besteed aan een flinke en vlugge schryfhand. Het rekenonderwys richt zich hoofdzakelyk naar de eischen der praktijk. Toch oefenen de kinderen, met het oog op verschillende toelatingsexamens zich ook in het oplossen van allerlei „sommen”. Twee leerlingen zullen waarschijn lijk in 1914 naar de H. B. S. gaan, een meisje en een jongen. VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1385