53
79
leerlingen zelf de modellen bedenken, ontwerpen en op de
zuinigste en handigste manier uitvoeren.
Ook de „handenarbeid” in den schooltuin is nu ingebur-
gerd. Tyd vraagt hjj haast niet, tenminste geen „leertijd”,
daar de kinderen byna allen arbeid daar vóór schooltijd
verrichten: spitten, planten, wieden, harken, plukken en
wat daar al meer te doen valt. De planten zyn alle gekozen
in verband met de cultures en de industrieën der aardrijks
kunde. zoodat ook hier het eene leervak het andere steunt
en de arbeid in dienst staat der verstandelijke ontwikkeling.
Ter opheffing van een veelverbreid misverstand mag wel
opgemerkt worden, dat de leerlingen tengevolge van hun
handenarbeid en het zaakonderwys volstrekt niet achter
behoeven te zyn in lezen, schrijven, rekenen, taal, staat
kundige aardrijkskunde en geschiedenis, en dit naar het
meermalen uitgesproken oordeel der autoriteiten ook niet
zijn. Deze vakken ontvangen hun gerechten eisch, gelyk
o.a. blijken kan uit het feit, dat de leerlingen ten slotte tot
ambachtschool en industrieschool worden toegelaten en na
het verlaten der school meermalen op kantoren zyn geplaatst,
waar ze geen slecht figuur maakten, speciaal wat hun schry-
ven, rekenen en taal betreft.
De vervolgklaste is een voortdurende vreugde. Sommige
kinderen volgen haar twee, drie jaar, en het is een genot
te zien, hoe hun belangstelling groeit, hun inzicht verhel
dert, hun zekerheid, byzonderlyk in taal en rekenen, toe
neemt. Daar taal: flink stellen en zonder fouten schryven,
voor veler maatschappelyke toekomst van groot belang is,
begint eiken voormiddagschooltyd met een uur praktisch
taalonderwijs, waarby de kinderen echter ook leeren zich
goed rekenschap te geven; de zinsontleding en de vormen
van de werkwoorden zoowel als de naamvallen komen er
goed in. In verband met het taalonderwijs wordt ook veel
zorg besteed aan een flinke en vlugge schryfhand.
Het rekenonderwys richt zich hoofdzakelyk naar de eischen
der praktijk. Toch oefenen de kinderen, met het oog op
verschillende toelatingsexamens zich ook in het oplossen
van allerlei „sommen”. Twee leerlingen zullen waarschijn
lijk in 1914 naar de H. B. S. gaan, een meisje en een jongen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.