53
82
2. Hoefkade 99.
In het begin van 1913 werd een nieuw leerplan samen
gesteld. Vóór de inzending daarvan aan heeren Autoriteiten
voor vakzwakken en Franschen cursus moge blijken, hoe
de dwang van Leerplicht overbodig wordt, als het onderwijs
zich richt naar de behoeften der leerlingen. De gelegenheid
openbaart de genegenheid.
De school heeft dringend behoefte aan een of twee lokalen
voor vervolgklassen, en is er ook eigenlijk op aangewezen.
Haar hoogste klassen zjjn tal rijker, haar leerlingen blijven
langer dan op eenige school in den omtrek. Dat de kinderen
hun vollen leertijd niet aan de school kunnen doorbrengen,
maar in ’t laatste jaar naar andere, meestal verafgelegen
gebouwen worden gezonden, werkt ontmoedigend, zoowel
op hen als op hun onderwijzers.
Naast het schoolgebouw ligt een open terrein, indertijd
voor uitbreiding bestemd, en juist groot genoeg voor een
schoolkeuken (zie jaarverslagen Herhalingsschool) en twee
lokalen voor vervolgklassen.
Evenals ’t vorige jaar merk ik op, dat het me groote
moeite kost met ’t toegestane bedrag voor leermiddelen
rond te komen. De kleine leermiddelen, waaronder die voor
nuttige handwerken vooral steeds een aanzienlijk bedrag
eischen, kosten zooveel, dat voor vernieuwing van lees-,
reken- en taalboeken, platen en kaarten niet voldoende
overblijft. Geregelde vernieuwing van in gebruik zijnde lees
boeken neemt zooveel, dat ik aan invoering er naast van
een geheel nieuw stel niet kan denken, terwijl ’t toch
voor onderwijzers en leerlingen zoo opfrisschend wrerkt, als
naast ’t oude, bekende, nu en dan eens wat nieuws kan
worden gebruikt. Er zijn nog platen in de school, die er
al waren toen ik er hoofd werd, de teekenvoorbeelden
eischen dringend vervanging door nieuwe.
4. De Vliegerstraat 28.
3. Sirtemastraat 179.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.