53
91
Atjehstraat 31.
16.
Als redenen, waarom het aantal leerlingen thans kleiner is
dan vroeger, werden in vorige verslagen door mij genoemd
1°. de cöedueatie;
2°. het ontbreken van een bepaald einddoel aan de school,
hetgeen geheel in strijd is met de moderne eischen;
3°. de verkorting der zomervacantie;
4°. de verlaging van het schoolgeld in de aanvangsklasse.
Van deze vier ernstige oorzaken is er thans één verval
len: de zomervacantie is n.l. hersteld in haar vroegeren
duur van 5 weken.
Doch is er één oorzaak weggenomen, eene andere van
niet minder ernstigen aard is daarvoor in de plaats getreden,
n.l. het indeelen eener klasse der Gemeenteschool van de
Kerkstraat bij mijne school.
Deze leerlingen behooren tot een geheel anderen maat-
schappeiijken stand dan de bevolking myner school.
De buitenwereld heeft verband gebracht tusschen het ver
laagde schoolgeld myner aanvangsklasse én de kinderen
van den arbeidersstand, die de school in- en uitgaan. Daaruit
is de meening ontstaan dat de Meisjesschool in haar oor-
spronkelyke bestemming heeft afgedaan, dat zij langzamer
hand het karakter eener gewone volksschool krygt en dus
De kennisgevingen op aanplakbiljetten van gemeentewege
worden gelukkig niet meer op de schoolmuren geplakt,
maar op een by de school geplaatst bord.
Tusschen ’t teekenonderwys in de 3 laagste en de 4 hoog
ste klassen bestaat geen voldoend verband. Daarom is goed
keuring op wyziging van ’t Leerplan aangevraagd.
’t Spreekkamertje is te kleinautoriteiten of ouders kunnen
er geen behoorlyke plaats vinden.
Door gemis aan behoorlyke inrichting voldoet ’t school
tuintje in ’t geheel niet.
De laagste klasse moest door ’t te groot aantal aanvragen
om plaatsing gesplitst worden. Dientengevolge moesten 2
klassen in 1 lokaal geplaatst worden. (De 2 hoogste klassen,
die samen ’t kleinst aantal leerlingen telden).
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.