53
114
der 5e klasse in October 1913 het diploma voor kantoor-
stenograaf behaald. (Snelheid 130 lettergrepen per minuut).
Het aantal schrijfmachines, twee, was en blijft onvoldoende.
De medewerking van werkgevers en werkgeefsters der leer
lingen, ten einde deze school getrouw’ te doen bezoeken of
het te laat komen tegen te gaan, schijnt by vroeger ver
geleken iets te verbeteren, ofschoon de klachten in dit
opzicht nog steeds veel te talryk zyn. Waar moeite moet
gedaan worden om mederw’erking te verkrijgen, wordt ze
niet of heel moeilijk verkregen. Meermalen gebeurt het ook,
als er eenige stryd komt, dat de school het moet verliezen
tegen de onverschilligheid der patroons, omdat de jongens
of meisjes niet gaarne eene goede plaats willen missen. By
velen is dan ook het oordeel, dat men van medewerking
al weinig bemerkt, van eigenlijke tegenwerking ook niet.
En ’t laatste is reeds een heele stap tot verbetering. De
oorzaak van het te laat komen der leerlingen of van hét
verzuim blijkt by onderzoek meest altyd by de onverschil
ligheid der patroons te liggen. Vooral omtrent Sinterklaas
of Nieuwjaar komt het herhaaldelyk voor. De sub-Commissie
vraagt zich hierby af, of er dan ook overtreding van de
Arbeidswet te constateeren valt. Een klacht, ingediend by
de Arbeids-inspectie zou mogelijk dan verandering kunnen
brengen.
De eenige oplossing tot verbetering in het vorige jaar
verslag opgenomen om n.l. het aanvangsuur der scholen
een half uur later te stellen, met het oog op de Arbeidswet,
vond weinig instemming by de leden der sub-Commissie.
Men zou de voorkeur geven aan een contract tusschen werk
gever en w’erknemer gesloten, waarin eenige bepaling omtrent
het bezoek van eene inrichting van onderwys werd opge
nomen. Zulke contracten met de gewenschte bepaling komen
in de werkelijkheid reeds voor by vereenigingen ter bevor
dering van het Ambachtsonderwijs.
Zeer eensgezind zijn de verslagen in hun oordeel over
de leermiddelen. Deze zijn in voldoenden staat en in ruime
mate aanwezig. Alleen de klacht over één gastoestel by ’t
kookonderwijs en van een tweetal machines bij ’t machine-
schrijven is reeds gemeld.
1.
I
r
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.