53
127
j
11
Behoudens een heel enkele uitzondering wordt op alle
bijzondere scholen volgens den rooster gewerkt.
Over de rust in de klassen en de orde valt niet te klagen
alleen, waar twee onderwijzers in dezelfde klasse werken
en de afscheiding dus öf geheel ontbreekt öf door een
gordijn plaats heeft, is er bij verandering van werkzaamheden
eenige stoornis merkbaar.
Het hoofd der R.-K. Parochiale school aan de Kerklaan 1,
houdt occasioneel schoolvergaderingen en zegt daarvan:
„Een gedachtenwisseling met de onderwijzers acht ik heel
geschikt, om het elkaar in de hand werken te bevorderen.
Ik kan mij echter zeer wel gevallen denken, dat een school
vergadering dit goede doel allesbehalve bevordert: „De z.g.
gouverneerende schoolvergadering” zou ik nadeelig achten
voor het onderwijs”.
Het oordeel van den heer C. L. Wesseling, hoofd der
R.-K. Parochiale school aan de Cornells Jolstraat 117, is als
volgt: „De schoolvergadering wetgevende macht toe te
kennen is haar aanstellen tot rechter in eigen zaak. Haar
ter verantwoording roepen, als zij de belangen van de
school opoffert aan die van het personeel, is practisch ón
mogelijk: hare leden gaan en komen, de meerderheid die
beslist, is telkens een andere. De z.g. „adviseerende” school
vergadering kan echter nuttig zijn”.
De heer J. Lens, hoofd der Moll-sehool der Ned. Herv.
gemeente Z. O. Binnensingel 112, houdt occasioneel school
vergaderingen en blijft daaromtrent onveranderd bij zijne
meening: Bij goede verhoudingen tusschen hoofd en perso
neel onderling, bevorderen zjj den bloei, by ongewenschte
verhoudingen staan ze dien in den weg”.
Eindelijk vermelden wjj nog het oordeel van het hoofd
der school van de Haagsche Schoolvereeniging, Nassau-
laan 26, den heer P. T. van der Meulen, door wienmethet
personeel geregeld schoolvergaderingen worden gehouden.
Genoemd hoofd acht ze: „Noodzakelijk om eenheid in het
onderwijs te verkrijgen, om gemeenschappelijk aan verbete
ring van het leerplan te werken”.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.