162 Kaai mu ren en beschoeiingen. 6°. Het gewone onderhoud hiervan geschiedde in eigen beheer; de werkzaamheden bestonden hoofdzakelijk in het herstellen, vernieuwen en invoegen van metselwerk, en het vernieuwen van schoeiinghout. Het metselw'erk van de kaaimuren bij de Seinpost- bij de Weimarstraat, Loosduinsche Vaart bij de Enge lenburgstraat, en Nieuwe Duinweg. Van de brug N.W. Buitensingel bij „de Hoop” zijn enkele binten vernieuwd. Bij de brug Afvoerkanaal bij het Stadhoudersplein, waar eenig bezwaar van doorsijpelend water werd ondervonden, is bij wijze van proef in één helft van de brug het metselwerk in den kelder met bitumeuze stof bestreken en een bitumeuze laag onder de keien aangebracht. Het boogvormige langsprofiel der brug Nieuwe Duin weg, dat eenige last aan de tram veroorzaakte, werd recht gemaakt, terwijl het platte railprofiel, hetgeen in het onderhoud niet voldoet, bij deze brug vervangen werd door hoog profiel en het houten rijdek vervangen werd door een dek van mozaikkeien in asphalt op betonijzeren kappen. De brug Spinozastraat werd voorzien van een elec- trische bewegingsinrichting. In het bouwplan Koningskade werd over de Wasse- naarsche Vaart een brug gebouwd in de verlengde Jan-van-Nassaustraatde brug in de stoomtram baan over dezelfde vaart werd aanzienlijk verbreed, terwijl een begin werd gemaakt met den bouw der brug over het Kanaal in het verlengde van de Laan Copes van Cattenburch. Met de wijziging van den toestand tusschen Spui en Zieke werd begonnen; van de brug tusschen Pletterij- kade en Spui werd het Z. O. landhoofd gemaakt. Het bestek voor den bouw van twee bruggen en aan sluitende waterwerken in het bouwplan „Zorgvliet” werd op het einde van het jaar uitbesteedhet bestek „Duinrust”, waarin de bouw van een brug over de Af- zanderij vaart is opgenomen, kwam in begin van uit voering.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 162