I
1|
4
i
=1
lil
is"
Ï3|i
ir
1“ li
f
3
I
§1
J i S
1—
hgi
o
o
o
Na 3 maanden.
Na 6 maanden.
CURSUS
aan de
C5
I
7
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGÈHR. LEERLINGEN. 54
Het onderzoek naar de genezen leerlingen, 3 en 6 maan
den na het ontslag van de lessen, gaf de volgende uitkom
sten
5
0
0
1
2
6
10
0
0
0
0
L
1
1 i
0
1
1
42
21
12
0
9
Q
■s
o
«s
-gZZ
ff'
ao
Lijnbaan.
Koningstraat
Rijswijksche Plein
Teylerstraat
Keizerstraat
5
0
52
18
10 i
14
15
Het verzuim der leerlingen bleef in vergelijking met
vorige jaren vrij stationnair. Te Scheveningen (cursus Kei
zerstraat) werden 2 leerlingen, die de lessen nooit bezochten
en wier ouders niet de minste belangstelling toonden, afge
schreven.
Wat die belangstelling en medewerking der ouders be
treft, vermelden de verslagen van den heer Van Lier en
Mej. Brugma, (die buiten de cijfers al zeer weinig zeggen),
dat ze gelijk bleef.
Mej. v. Dantzig schrijft daaromtrent: „De belangstelling
der ouders was groot van de leerlingen, (cursus Teijler-
straat). Het huisbezoek kon daar ook in vele opzichten
vruchtdragend zijn, niet alleen, waar het de belangen van
het spreekonderwijs gold, maar ook in ruimeren zin door
de verbreiding van begrippen omtrent voeding, kleeding,
reinheid enz.”
Het komt de Commissie voor, dat hier blijk wordt ge
geven van de juiste wijze, waarop huisbezoek in dienst kan
worden gesteld van de genezing van spraakgebreken.
In de gevolgde onderwijsmethoden en het gebruik van
leermiddelen kwam weinig verandering. Het onderwijs
wordt zooveel mogelijk klassikaal gegeven.
Uit het verslag van Mej. v. Dantzig wordt hierover het
volgende ontleend: „Het klassikale onderwijs omvatte:
le. ademoefeningen met en zonder rompbeweging;
2e. gymnastiek der spraakwerktuigen;
3e. het zeggen van een- en tweelettergrepige woorden in
46 47
17 H 21
10 |i 12
12