54 8 VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. verband met de 5 hoofdklinkers, luid zoowel als op fluister stem; 4e. het aflezen van mondstanden; 5e. gehooroefeningen. Het hoofdelijk onderricht kwam tot zijn recht in de bij zondere behandeling, die elke leerling behoeft, want in de beide groepen, kortelijk genoemd stotteraars en stame laars, zijn talrijke gebreken van veelvuldige schakeering gerangschikt. Eenige voorbeelden: Kinderen, wier articulatorisch ver mogen uiterst gering is, tevens stotteraars; verschillende soorten van s-stamelaars, tevens soms behept met open neusklank; 1-stamelaars met dichten neusklank; stame laars, bij wie het onderwijs bemoeilijkt wordt door afwij kende geestelijke gesteldheid en door hardhoorendheid.” Geneeskundige hulp werd een enkele maal voor leer lingen gevraagd; o.a. voor leerlingen met een gehemelte- spleet, voor een met zeer afwijkenden tandstand; een leer ling niet een zeer samengesteld gebrek werd, vóór de les sen begonnen, met den keelspiegel onderzocht, zoodat de geneesheer aan de onderwijzeres kon zeggen, welke oefe ningen gewenscht, welke verkeerd zijn. Voor sommige lis- pelaars werd uitstel der lessen tot na de tandwisseliug voorgeschreven en meer dan eens bleek, dat daarna spreek lessen niet meer noodig waren. Met ingang van 2 Juni werd door Uw College ingevoerd een nieuwe Instructie voor de onderwijzers *n spreken en nieuwe Regelen voor de toelating tot en het ontslag van de lessen in spreken. Hierdoor verkregen de onderwijzers in spreken eene belangrijke vermindering van administra tie, die nu grootendeels gevoerd wordt door den Secretaris der Commissie van Toezicht. Als gevolg hiervan werd in de inrichting der cursussen meer eenheid gebracht met behoud van de methodische zelfstandigheid van ieder(en) onderwijzer(es). Een ander voordeel is, dat iedere leerling geneeskundig wordt onderzocht door Dr. Wijsman, assis- tent-schoolarts en lid der commissie van toezicht, vóór hij tot de spreeklessen wordt toegelaten. Eindelijk nog wordt de gelegenheid geopend, dat leerlingen met niet-ernstige gebreken, op de school zelf kunnen genezen, nadat aan de(n) klassenonderwijzer(es) door de(n) onderwijzer(es) in spre ken daaromtrent aanwijzingen zijn gegeven. Deze nieuwe regeling is nog te korten tijd van kracht, om met eenige beslistheid te kunnen oordeelen over haar werking. De heer v. Lier en Mej. Brugma zwijgen er over in hunne verslagen. Mej. E. v. Dantzig schrijft er het vol gende over.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1674