54
9'
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.
half jaar in observatie bleven, in het bij
en klassenonderwijzer onderzoeken vóór 9
„De niet-geplaatste leerlingen waren talrijk, daar de
nieuwe regeling van het spreekonderwijs de mogelijkheid
had geschapen, om alle gevallen van lichte spraakstoringen
in de school door de onderwijzers te doen behandelen; ten
minste als de onderwijzers daarvoor te vinden zouden zijn.
Slechts 2 hoofden van scholen maakten bezwaar in dit op
zicht iets te beproeven. Eén twijfelde aan eenig resultaat;
de ander vond zijn personeel te weinig phonetisch onder
legd.
Overigens, niets dan waardeering voor de nauwgezetheid,
waarmee de geringste mijner aanwijzingen werd volvoerd.
Bij de beoordeeling van de uit te stellen gevallen, liet ik
mij leiden door de volgende overwegingen:
Wat de stotteraars betreft: was het gebrek gedurende
den schooltijd afnemende, dan werd de leerling uitgesteld.
De voorgeschreven oefeningen bestonden in het met fluis
terstem duidelijk articuleeren. Om steeds meer inspanning
van het articulatietoestel te vergen, werd de leerling ge
durende de le maand in de voorste bank geplaatst; ge
durende de 2e maand in de 2e; gedurende de 3e maand in
de 3e bank. In de drie volgende maanden kon de gewone
spreekstem aangewend worden, waarbij de onderwijzer
moest letten op toonhoogte. Zoo kon de leerling aan al het
schoolwerk deelnemen.
Bij de stamelaars aldus: Kon de leerling dadelijk den
juisten klank overnemen, kon hij na eenige uitlegging den
stand der monddeelen afzien en weergeven, toonde de
onderwijzer geschiktheid om, na oppervlakkig-theoretische
uitlegging door mij, den leerling juisten klank en mond
stand bij te brengen, dan werd de leerling uitgesteld.
Na een halfjaar bleken van de 15 uitgestelde leerlingen
9 in de school van hun gebrek hersteld.
De nieuwe regeling viel over ’t algemeen zeer in den
smaak op de scholen. Verscheidene Hoofden uitten hunne
tevredenheid, dat zij nu een houvast hadden aan de rich
ting van he spreekonderwijs.”
Teneinde de onderwijzer(esseu) in spreken in de gelegen
heid te stellen te voldoen aan art. 10 hunner Instructie, dat
voorschrijft, dat het schoolbezoek moet vallen buiten hun
ne lesuren, werd de lestijd een kwartier later gezet en
gesteld op 9’/» tot 12’/« en 2’/» tot 4‘/« uur. Hierdoor kunnen
zij de als spraakgebrekkig opgegeven leerlingen of de leer
lingen, die een
zijn van Hoofd
en vóór 2 uur.
Als algemeene resultaten van de nieuwe regeling ge
durende een half jaar kan worden opgegeven, dat van de