Byiage 55 Inlichtingen van algemeenen aard. Het Onderwijs. Het onderwijs aan de school werd zooveel mogelijk concreet, praktisch en individueel gegeven. Inzon derheid werd getracht door herhalen en inprenten het ge deelte leerstof’, dat noodzakelyk geacht mag worden voor het praktische leven, tot eigendom der leerlingen te doen worden. Het doel toch moet zijn aan de leerlingen een afgerond geheel te geven, zoodat zy, die de school geheel hebben doorloopen, zich in de maatschappij kunnen redden. Ook de ontwikkeling van de handvaardigheid in praktische beteekenis en de zorg voor de lichamelijke ontwikkeling namen bij het onderwijs een voorname plaats in. Eveneens treedt meer dan op de gewone scholen de zedelijke opvoeding op den voor grond en wordt zin voor orde en netheid zooveel mogelijk aangekweekt. Klassen-indeeling. De school telt sedert 16 December 1913 10 klassen en wel 3 eerste leerjaren, 2 tweede, 2 derde, 1 vierde, 1 vyfde en 1 zesde leerjaar. Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende vakken opgenomenlezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche taal, zaak-onderwys, zingen, teekenen, gymnastiek, aardrijks kunde, vaderlandsche geschiedenis, nuttige handwerken en handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid). Wat de hoofdvakken betreft, moeten de leerlingen het zoo ver brengen, dat zy een eenvoudig boek kunnen lezen, met geheele getallen kunnen rekenen tot 1000, het dagelijksch gebruik van geldstukken, maten en gewichten moet hun bekend zyn en zy moeten zonder grove fouten een briefje kunnen schrijven. De lesuren bedragen 21 per week. De ochtendschooltijd wordt door een half uur pauze, de middagschooltyd door een VERSLAG over het jaar ƒ.9/.? omtrent de Buitengewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinni gen) aan de Hooftskade 194a te 's-Gravenhage. i

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1677