30 Inlichtingen van algemeenen aard. VERSLAG over het jaar 1913 omtrent de Buitengewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinni gen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen. Het onderwijs. De vocynaamste grondstellingen, welke by het onderricht gelden, zijnhet onderwijs zij zooveel mogelijk concreet, het zij zooveel mogelyk praktisch en zooveel mogelyk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het dagelyksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij by het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrypen; in de getallenruimte 11000 met geheele ge tallen rekenen; de dagelyks gebruikt wordende maten en gewichten kennen, zich met geld kunnen helpen en in staat zyn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven. Veel aandacht wordt aan de zedelyke opvoeding gewyd, zin voor orde en netheid wordt aangekweekt. De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in bij het onderwys. Veel tyd en moeite worden besteed om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen. In het afgeloopen jaar werden in aard en omvang van het onderwys geen veranderingen gebracht. Alleen kon door het gereed komen van het lokaal voor houtslöjd ook onderwijs gegeven worden in houtbewerking aan de jongens van het 5e en 6e leerjaar. Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik 5 klassen, t.w. een 6e leerjaar, een 4e leerjaar, een 3e leerjaar, een 2e en een le leerjaar. Leerplan, leervakken. In het leerplan zyn de volgende leer vakken opgenomenlezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde (zaakonder-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1685