30
Inlichtingen van algemeenen aard.
VERSLAG over het jaar 1913 omtrent de Buitengewone
School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinni
gen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen.
Het onderwijs. De vocynaamste grondstellingen, welke by
het onderricht gelden, zijnhet onderwijs zij zooveel mogelijk
concreet, het zij zooveel mogelyk praktisch en zooveel
mogelyk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge
tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden.
Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot
het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die de
school doorloopen hebben, zich in het dagelyksch leven zullen
kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen,
dat zij by het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen
en begrypen; in de getallenruimte 11000 met geheele ge
tallen rekenen; de dagelyks gebruikt wordende maten en
gewichten kennen, zich met geld kunnen helpen en in staat
zyn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven.
Veel aandacht wordt aan de zedelyke opvoeding gewyd,
zin voor orde en netheid wordt aangekweekt.
De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in
bij het onderwys. Veel tyd en moeite worden besteed om de
handvaardigheid in praktische richting te oefenen.
In het afgeloopen jaar werden in aard en omvang van
het onderwys geen veranderingen gebracht. Alleen kon door
het gereed komen van het lokaal voor houtslöjd ook onderwijs
gegeven worden in houtbewerking aan de jongens van
het 5e en 6e leerjaar.
Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik 5 klassen,
t.w. een 6e leerjaar, een 4e leerjaar, een 3e leerjaar, een 2e
en een le leerjaar.
Leerplan, leervakken. In het leerplan zyn de volgende leer
vakken opgenomenlezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche
taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde (zaakonder-