58
3
VERSLAG GEM. CURSUS BEWAARSCHOLEN.
haar ook in het Verslag gaarne dank voor hare gewaar
deerde hulp.
In de vacature werd voorzien door de benoeming, voor-
loopig voor een half jaar, van Mej. S. M. Rozenthal, leera-
res in gymnastiek te Hof van Delft; zij aanvaardde hare
betrekking den len December j.l.
Overigens kwam in het personeel geen verandering.
De verzuimen onder het personeel waren van weinig be-
teekenis, zoodat de lessen geregeld zijn gegeven.
In het Leerplan werd voor het cursusjaar 1913/14 eene
kleine verandering gebracht; de wensehelijkheid was n.l.
gebleken om het onderwijs in Aardrijkskunde en Geschie
denis in de beide laagste klassen der Afd. A. niet meer
als tot dusver te geven, naar aanleiding van de Leesles,
maar meer zelfstandig; daarom werd ook in die klassen
een leerboekje voor die vakken in gebruik genomen. Ove
rigens bleven Leerplan en Lesrooster zeer goed voldoen;
beide werden met inachtneming van genoemde wijziging
ook voor het cursusjaar 1913/14 vastgesteld in eene ver
gadering met het personeel en door üw College goedge
keurd.
Gedrag, vlijt en belangstelling der leerlingen gaven
ruimschoots reden tot tevredenheid; de lessen werden door
de groote meerderheid der leerlingen trouw bezocht; er
heerscht een goede geest op den cursus en er wordt gewerkt
met opgewektheid en toewijding, wat te meer waardeering
verdient, als in aanmerking wordt genomen, dat de leer
lingen allen eene inspannende dagtaak achter den rug
hebben.
De examens der Gemengde examencommissie voor Rot
terdam en ’s-Gravenhage werden in 1913 te ’s-Gravenhage
gehouden; 15 leerlingen der 4e klasse Afd. A. namen in
Juni deel aan het examen voor de Akte A; van dezen
slaagden er 14; d.i. 93%; 10 leerlingen der 2e klasse Afd. B
•leden in October examen voor de Akte B; van dezen
slaagden er 9, d.i. 90%; gemiddeld had dus 92% der exa
mens den gewenschten uitslag. Een der leerlingen van de
2e kl. B, die in October de Hoofdakte verkreeg, was kort
te voren benoemd tot Hoofd der Bewaarschool te Vollen
hoven. Uit deze opgave blijkt, dat de resultaten van het
onderwijs stellig bevredigend mogen heeten.
Het aantal leerlingen in beide Afdeelingen neemt voort
durend toe; op 1 Dec. 1909 (het jaar der reorganisatie)
waren er 76; thans zijn er 123. Een gevolg daarvan is, dat
de klassen alle zeer bezet zijn, en dal splitsing in parallel-
afdeelingen niet zal kunnen uitblijven; een getal van 20
leerlingen per klasse moet aan eene opleidingsinrichting