59 t 5 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. was j en inhoud vol- LEZEN EN VERKLAREN. Dank zij de 10 minuten voorbereiding ook bij dit vak toegestaan, mocht de sub-commissie constateeren, dat het technisch lezen over ’t algemeen goed was. Een enkele maal was ’t gebrekkig, een paar maal kon het heel goed heeten. De meeste candidate!! konden den inhoud van het gelezen stukje behoorlijk weergeven. Ook de verklaring van woorden en uitdrukkingen was veelal bevredigend. Het verklaren evenwel van het verband tusschen letterlijke en figuurlijke beteekenis liet we] eens te wenschen over. De vragen over aardrijkskunde en geschiedenis werden door de meeste candidate!) goed, door enkele zeer goed NEDERLANDSCHE TAAL (Opstel). Door 21 candidate!! we ril, een opstel gemaakt over „Zomergeuoegens”, dooi- 15 over „Een storm”; 22 kozen het onderwerp „Aan mijn venser”, 12 „Op de heide”. Eén can- didaat had tot onderwerp gekozen „Een oploop”; dit echter niet opgegeven. Dat nog niet alle opstellen naar vorm doende waren, blijkt hieruit, dat tienmaal het cijfer 5 moest worden gegeven; de andere opstellen waren alle voldoende, ruim voldoende of goed; één was zeer goed. Enkele opstellen werden ontsierd door taalfouten, als: omringt van; ze voelen zich bevrijdt; men wilt; een vroo- lijken, opgewekten geest (onderwerp); de wolken hebben zich verspreidt. Ook liet in sommige de punctuatie nog te wenschen over. Het mondeling en practisch examen werd algenomen op 11, 12 en 13 Juni in de bewaarschool aan de ’s-Graven- zandelaan, op 19 en 20 Juni in de bewaarschool aan het Vaillantplein en op 23, 24, 26 en 27 Juni weder in de be waarschool aan de s-Gravenzandelaan. Geëxamineerd werd in: a. lezen en verklaren, b. rekenen en natuurkennis, c. zingen en spreken en d. opvoeding en fröbel leer. Bovendien moest iedere candidaat een teekening op het bord maken, met een klasse fröbelen en spelen en voor eene klasse vertellen. Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles en het spelen werd telkens 10 minuten, voor het vertellen plm. 15 minuten voorbereiding gegeven. Het gemaakte schriftelijk werk en het mondeling-prac- tisch examen gaven de sub-commissiën aanleiding tot de volgende opmerkingen:

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1707