I I I 59 a i 8 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. in het programma genoemd, weinig te wenschen over. Als de beantwoording der vragen eigen nadenken eischte of eene eenvoudige toepassing van het geleerde gevraagd werd, bleek dikwijls een helder begrip te ontbreken en was het antwoord wel eens een van buiten geleerde les. Voorbeeld van een examen. Waardoor voelt ijzer koud aan en hout niet, al hebben heide stoffen dezelfde temperatuur? Hoe is ’t in dat opzicht met water? Is water eene goede warmtegeleider? Hoe be paalt ge de temperatuur? Welke soorten thermometers kent ge? Hoe maakt men een schaal bij een kwik-thermo- meter’ Is het bolletje van een thermometer gemakkelijk te vullen? Welke verschijnselen doen zich bij ’t koken van water voor? Kookt het water op een Imogen berg ook bij KM)’ C..’ Waardoor niet? Hoe kunt ge een barometer ma ken? Waar is de drukking binnen en buiten de buis van een barometer gelijk? Bij welke werktuigen vindt de druk king der lucht eene toepassing? REKENEN. De uitkomsten van het examen waren, voornamelijk door den invloed van het schriftelijk werk, niet zeer gunstig. De opgegeven eenvoudige vraagstukjes leverden voor vele candidaten nog groote moeilijkheden op. Vooral no. 1 en 4 waren oorzaak, dat ’t cijfer voor ’t schriftelijk werk van vele candidaten beneden voldoende bleef. ’t Mondeling examen liep over: uitspreken van getallen, de betrekkelijke en volstrekte waarde der cijfers, het her leiden van maten en gewichten en het maken van eenvou dige vraagstukjes, waarbij door ontbinding der getallen gemakkelijke oplossingen uit ’t hoofd waren te geven. Door dat deel van liet examen kon het meerendeel der candidaten een voldoend eindcijfer behalen. Waar bleek, dat ’t uitspreken van eenigszins groote getallen en de ken nis van maten en gewichten nog te wenschen overliet, werd het eindcijfer meestal lager dan ’t cijfer voor ’t schriftelijk werk. Ook bij candidaten, die wel in staat waren de ge vraagde herleidingen vlot uit te voeren, bleek nog te dikwijls dat zij niet wisten dat er verband is tusschen maten, munten en gewichten. SPREKEN. Het onderzoek in dit vak liep, zooals in het programma is omschreven, over de kennis, welke de candidaten bezaten van de vorming der verschillende klanken en over de methoden, om jongen kinderen klanken en woorden goed te leeren uitspreken.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1710