I I 59 F I I I I I 10 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. SCHRIJVEN Bij het onderzoek in dit vak kon aan bijna alle candi daten een voldoend cijfer worden toegekend. De meeste schreven een behoorlijke, sommige een goede hand. Aan de hoofdletters en de cijfers had meer zorg gewijd moeten zijn. ■il gedragen, zoo goed als niets verstond, terwijl toch stem en gehoor der candidaat goed bleken te zijn. Ook nu weer was, evenals bij vroegere examens, op te merken, dat vrij wat candidaten de intervallen onzuiver zongen, tengevolge van de gewoonte om de afgeleide tonen met dezelfde namen te zingen als de stamtonen. Eenmaal kon de Sub-Commissie het cijfer 9 toekennen aan een candidaat, die zuiver, mooi en met voordracht zong, en wier theoretische kennis ook goed was. OPVOEDING EN ONDERWIJS. In verreweg de meeste gevallen (49) kozen de candidaten het opstel over het vertellen; 15 maal werd het spelen behandeld en slechts 7 maal viel de keuze op het opstel over het handhaven der orde. Gewoonlijk stoorden de candidaten zich absoluut niet aan de opgave; ze maakten eenvoudig een opstel over „Het Vertellen”. De sub-commissie vermoedt, dat, hoe een opgave over Vertellen ook mocht hebben geluid, steeds hetzelfde opstel te voorschijn zou zijn gekomen. Het onder werp was blijkbaar door de candidaten geprepareerd en, hetgeen er over te zeggen viel, in het geheugen geprent, wat ten gevolge had, dat door die candidaten een opstel gemaakt werd over het vertellen in het algemeen, hetgeen niet de bedoeling van de opgave was. Bij het mondeling examen werd gevraagd naar het aan deel, hetwelk de bewaarschool kan hebben in de lichame lijke, verstandelijke en zedelijke vorming der kinderen. Over het geheel was de kennis der candidaten oppervlak kig. Eigenaardig was het ook, dat er zooveel technische termen gebruikt werden waarvan de candidaten de be- teekenis niet begrepen. Heel vaak wisten ze wel, hoe er in de bewaarschool moet gewerkt worden, maar hadden ze blükbaar verzuimd eens na te denken over het waarom der verschillende voorschriften. Over de wijze, waarop in de school de orde moet worden gehandhaafd konden enkele candidaten veel goeds vertel leu. Dikwijls echter werd nog „gewennen aan orde en net heid” verward met „handhaving der orde in de klasse.”

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1712